KRISTIANSAND: 22. april slipper Hanne Kolstø sin nye akustiske plate, «Live at Tøyenkirken». Torsdag fremfører hun hele plata live i Eg kirke med plass til 65 mennesker.
Ideen til den akustiske plata kom etter en henvendelse fra Henie Onstad Kunstsenter i 2014, hvor hun ble bedt om å gjøre en konsert. Andreas Stensland Løwe, som Kolstø kjenner fra studietiden på UiA, ble med på flygel.— Det var en helt vill respons. Folk gråt. Det var helt sykt. Jeg følte også at jeg kom nærmere mine egne låter ved å strippe den ned, forteller Kolstø om konsertopplevelsen.
Kristen bakgrunn
Det ga mersmak, og det ble flere konserter. Så ble plateselskapet tent på ideen om å lage et akustisk best-of album. 10 låter fra hennes tidligere plater ble omarrangert for flygel og spilt inn akustisk i Tøyenkirken. Denne uka kom den første singelen fra plata, «Black Hand».
— Jeg har vokst opp med en kristen bakgrunn, og har tilbrakt mye tid i kirker. Det er noe med kirkerommet. Det er noe nært og trygt over det. Det er noe med hele stemningen i kirker, og akustikken er fantasisk, sier hun.
Hanne Kolstø er for tiden i studio i Oslo og jobber med en ny instrumentalplate. Men først slipper hun altså sin akustiske plate, og torsdag spiller hun i Kristiansand.
— Det passer perfekt å gjøre dette konseptet i Eg kirke. Jeg har aldri spilt der før, men det blir spennende å prøve et helt nytt konsertlokale i Kristiansand.
Fredet kirke
Eg kirke ble bygd i 1881 i forbindelse med det lukkede asylet på Eg. I dag er kirken fredet.
Det er Irene Svozilik, som til vanlig jobber i kommunikasjonsavdelingen ved Sørlandet sykehus Kristiansand, som arrangerer konserten. Fra før av har hun arrangert en konsert med det danske bandet Kloster. Artistene får billettinntektene. Nå håper hun å kunne arrangere to eller tre konserter der i året. Hun vil bruke kirka mer enn bare til stille refleksjoner.— Dette er et vakkert og vindskeivt rom, akkurat slik som livet kan være. Dette er et rom for det sårbare. Hanne Kolstø er en musiker som er beundringsverdig ærlig, og hun skriver om det eksistensielle. Hun passer perfekt inn i dette rommet, sier Svozilik.
- Blir kraftfullt
Hun oppdaget kirkas akustikk da hun selv spilte på en kveldsmesse der.
— Det er et utrolig fint rom, med en fantastisk akustikk og klang. Da jeg sang der selv oppdaget jeg rommet fra den utøvende siden. Det er ingen scene og man kommer tett på tilhørerne. Når man dropper band og virkemidler trer både melodiene og tekstene fram på en helt annen måte. Det blir mer kraftfullt, og formidlingsevnen blir viktigere, mener hun.
Med 65 plasser blir det en intim konsert. Det synes Hanne Kolstø er helt perfekt.
— Det beste som kan skje er at det er få plasser som fylles opp med folk som er skikkelig gira på konserten. Det blir en veldig kontrast til konserten jeg gjorde på Bylarm forrige uke. Der vil alle se alt, men ingen vil se en hel konsert. Jeg føler meg heldig som får gjøre denne konserten, sier hun.