Barbie fyller femti og er blitt hvitere igjen, feitere og billigere. Og salget stuper.

9. mars fyller hun femti, og hadde nok sett for seg feiring med en viss schwung. Selv om hun helst vil være evig ung.

Men det ser ikke lenger så lyst ut for den aldrende dukkedronningen. Salget stuper, og tronen har Bratz overtatt. For midt mellom femti-og hundrelappen kan du få deg en vanlig Barbie-dukke. Uten at det hjelper på salget.

Ned 21 prosent

Mandag 2. februar ble det kjent at Barbie-salget har gått ned med 21 prosent på verdensbasis, melder eieren Mattel i forbindelse med selskapets kvartalstall.

— Det har vist seg at businessen vår ikke var immun mot de forverrede økonomiske omgivelsene, sier konsernsjef Robert Eckert i en kommentar.

Nyhetene ble ikke godt mottatt blant de som analyserer Barbie-dukken. Mattel-aksjen hadde falt 15 prosent etter en times handel på New York-børsen den mandagen.

Tre pluss

Kanskje kan den purunge fansen redde henne et tiår til. Barbie har mistet mye av appellen og frister nå bare de minste. De på tre pluss. To-tre år senere er de tapt for Barbie, for da har de falt for superhippe og urbane Bratz. Eller svindyre Hannah Montana, eller High school musical-kloningene. Barbie blir liggende i hyllene.

– Barbie-kunden har forandret seg. De som leker med Barbie nå er stadig yngre. De er 3-4-5 år og fortsatt glade i rosa prinsesseting, sier Elin Kahlbom, ved Veslefrikk leker.

– Når jentene når fem-seks års-alderen vil de ha Bratz-dukke, sier hun.

– Bare se på tv-reklamen. Du ser ikke Barbie. Men Bratz er der og henvender seg til jentene i småskolealder.

Kahlbom er 51 år gammel og har fulgt Barbies femti leveår. Hun forteller at dagens Barbie-kunder ofte er mødre som hadde Barbie selv da de var små, og som nå handler til døtrene sine.

Billigere

– Jeg hadde også Barbie da jeg var liten, men jeg fikk den ikke før jeg var syv år og gikk i første klasse. Klærne laget jeg selv. Å kjøpe ferdige hadde vi ikke råd til. Både dukken og klærne var veldig dyre. Det er annerledes nå. Nå er de så billige at alle kan kjøpe dem.

Barbie er femti som et annet stort ikon, Madonna. Madonna selger seg fortsatt dyrt, men Barbie blir bare billigere

Hvordan blir 2020-Barbie?

Barbie på AFP?

Barbies vitale mål:

  • Brystvidde: 91.44 cm

  • Livvidde: 45.72

  • Hoftevidde: 83.82

  • Høyde: 175 cm (dukken er 29.21 cm)

  • Beregner fra University Central Hospital i Helsinki, viser at hun har 17-22 prosent for lite fett til å fungere normalt, og vil for eksempel ikke være fysisk rustet til å ha mensen.

  • I 1997 blir Barbies kropp redesignet. Hun blir bredere rundt livet. Produsenten forklarer justeringen med at Barbie skal passe det moderne motebildet.

  • Den vanligste kritikken mot Barbie er at hun representerer et dårlig og lite realistisk kroppsideal, slik at jenter som vil etterligne henne i verste fall kan rammes av anoreksia.

  • Brystene har gradvis blitt litt mindre, sitter litt høyere, og peker mer oppover (i samsvar med push-up-bhens verk).

  • Barbie har fått stadig hvitere hud, og mindre, jevnere trekk i ansiktet. Øynene har blitt markert mindre.

  • Hoftepartiet er justert for at Barbie skal ha et underliv som angivelig skal kunne føde et barn.