KRISTIANSAND: — Jeg håper at publikum i Kristiansand vil komme og se denne operaen. Det er første gang vi har en opera i full skala i Teatersalen siden «Carmen» i 2013. Mange har kommet til meg og sagt at de har savnet det. Nå håper jeg at de får noe av det de har savnet, sier daglig leder for Opera sør, Frøydis Emilie Lind, til Fædrelandsvennen.

15. september er det premiere på «Figaros bryllup», som settes opp i samarbeid med britiske Pop-Up Opera.

Les også:

— Det er et ungt og fresht ensemble som pleier å spille på veldig utradisjonelle steder som puber, jernbanestasjoner og herregårder. De er veldig lekne og fleksible, og det ville vi få inn i vår produksjon, sier operasjefen.

15. september er det premiere på "Figaros bryllup" i Kilden. Forestillingen er samarbeid mellom Opera Sør og britiske Pop-Up Opera. Foto: Kilden

Utfordret adelen

Regissør James Hurley sier at det er uvant å spille over en lengre periode i et teater, og sammen med et stort orkester som Kristiansand Symfoniorkester (KSO).

— Det er absolutt en ny utfordring for oss, sier han, og skryter av apparatet i Kilden.

«Figaros bryllup» er en komisk opera skrevet av Mozart med libretto av Lorenzo da Ponte, som er basert på komedien «La folle journée ou Le mariage de Figaro» av Beaumarchais fra 1781. Beaumarchais sin komedie falt ikke i god jord blant adelen da den kom ut, siden en av karakterene våget å utfordre det sosiale hierarkiet. Derfor ble dette aspektet tonet ned i Mozarts opera.

Alice Privett i rollen som Susanna. Foto: Kilden Bjelland

Komiske forviklinger

For å gjøre denne problemstillingen aktuell i dag, har regissør James Hurley valgt å legge handlingen til et filmsett som spiller inn en film en tid fra Mozarts tid.

— Det er et sterkt hierarki på et filmsett, med en regissør som praktisk talt er Gud, og kan gjøre som han vil. Han vil ligge med kostymejenta Susanna, og det er vanskelig for henne å nekte, forteller han.

Selv om karakterene har fått ny jobb, er plottet det samme som i originalen. Figaro vil gifte seg med Susanna, men det vil de andre karakterene forhindre. Det fører til komiske forviklinger.

Operasjefen er svært fornøyd med resultatet:

— Jeg synes det er veldig spennende. Regissøren har gjort en fantastisk jobb. Det er veldig mye teater, han er veldig detaljorientert, og alt er gjennomregissert. Hele handlingen med herskap og tjenere er flyttet til et filmsett der vi kan kjenne igjen maktspillet som foregår på et filmsett.

Handlingen i "Figaros bryllup" er lagt til et filmsett, hvor man kan utforske et moderne sosialt hierarki. Foto: Kilden

Kortere enn originalen

Kildens forestilling er noe kortere enn originalen. Koret og flere lange scener er klippet bort, men operasjefen presiserer at essensen og de viktigste ariene er bevart. Librettoen er også noe tilpasset med tanke på at karakterene befinner seg på et filmsett.

Som en del av scenografien har Pop-Up Opera inkorporert teksting av stykket og en handlingsforklaring. Annabelle Despard har oversatt librettoen til norsk.

— Jeg gleder meg veldig. Det har vært en god prosess i arbeidet med forestillingen, og det tror jeg vil synes, sier en stolt operasjef.

Premieren er så godt som utsolgt, men det er gode muligheter for å få billetter til de andre forestillingene.