Vi fulgte pressekonferansen om ny E 39 Regjeringen slapp klokka 11.00 tirsdag nyheter om det nye, statlige veiselskapet på flere samtidige pressekonferanser. Vi fulgte pressekonferansene i livestudio.
Harald Furre og Åse Michaelsen feiret med kake.
Foto: Torstein Øen Oppdatert:
tirsdag 14. april 2015 kl. 13:06
Artikkelen er mer enn ni år gammel Pressekonferansen er nå over. Under kan du lese vår livestudio-dekning.
Sørlandet tok den største biten av kaka Vil bruke veiselskap til å bygge ny E 39 Regjeringen: Bedre og billigere veier med nytt selskap OPS-finansiering i veisektoren Vis mer ↓ OPS står for Offentlig-privat samarbeid, og betyr at offentlig og privat sektor samarbeider om et prosjekt der ett selskap står for finansiering, utbygging, drift og vedlikehold av et veiprosjekt, som etter en bestemt periode, vanligvis 20-30 år, faller tilbake til staten.
Stortinget vedtok i 2001 å sette i gang følgende prosjekter etter OPS-modellen: E39 Klett-Bårdshaug (Sør-Trøndelag), E39 Lyngdal-Flekkefjord (Vest-Agder) og E18 Grimstad-Kristiansand (Aust-Agder og Vest-Agder)
En analyse gjennomført av Transportøkonomisk institutt (TØI) og Dovre International konkluderte med at det ikke spares mye penger på å finansiere etter OPS-metoden, men prosjektene blir raskere ferdig til glede for trafikantene.
Høyres foreslo i 2013 15 konkrete veiprosjekter som de mener egner seg spesielt godt for et slikt samarbeid.
I statsbudsjettet for 2015 er det varslet at tre nye prosjekter skal planlegges for gjennomføring med OPS. Disse er RV 555 Sotrasambandet i Hordaland, RV 3/25 Mellom Hamar og Elverum og E10/Rv85 mellom Tjeldsundet og Langvassbukt i Nordland.
I løpet av 2015 vil regjeringen opprette et veiutbyggingsselskap som skal administrere OPS-ordningen.
(Kilde: NTB, Høyre)
Publisert:
tirsdag 14. april 2015 kl. 10:01
Oppdatert:
tirsdag 14. april 2015 kl. 13:06