KRISTIANSAND: Det kan nå gå mot videre drift av Shell-anlegget på Odderøya.

Og dermed en slutt på den endeløse strømmen av tankbiler fra Oslo for å avhjelpe den nå over ett år lange drivstoffkrisen i havna.

I morgen, torsdag, vil detaljplanen for modernisering av Shell-anlegget bli behandlet som sak nummer 55 av Kristiansand byutviklingsstyre. NEDERST I SAKEN: Color Line slår nå fast at drivstoffleveranse fra Odderøya er den eneste holdbare løsningen.

Moldegaard Maritime Logistics, som ønsker å drive anlegget videre, har i dag hatt et møte med plan— og bygningsetaten i Kristiansand kommune. Tilstede på møte var havnedirektør Stein E. Haartveit og teknisk direktør Svein Sørensen i Color Line.

- Det var en positiv tone fra kommunen, og det ble ryddet opp i en del uklarheter, sier daglig leder Geir Solemdal i Moldegaard Maritime Logistics.

Moldegaards utbyggingsplaner møter alle sikkerhetskrav, også i forbindelse med boligutbyggingen på Silokaia.

— Vi fikk også gehør for at det nye anlegget er tilfredsstillende plassert, og vil fremstå som tilnærmet usynlig i terrenget, sier Solemdal.

Glemte evakueringsplan

Det springende punktet ligger nå i en evakueringsplan for Odderøya, som kommunen glemte å utarbeide i 2007, da planen for nye Silokaia ble utredet.

— Ønsket fra kommunen er at evakueringsplanen utarbeides og finansieres av oss. Vi vet ennå ikke helt hva de ønsker at vi skal utrede. Der har vi en jobb å gjøre, sier Solemdal, som fortsetter samtalene med kommunen på fredag.

Color Line har behov for bunkersleveranse av tungolje som drivstoff til Superspeed.

I dag går 15 tankbiler i uka fra Oslo, langs E 18, for å fylle danskeferja. Det blir 780 tankbiler i året.

En rekke lokalpolitikere har tidligere påpekt miljøaspektet rundt denne løsningen.

Color Line har en havneavtale som løper i 30 år og har behov for drivstoff i denne perioden.

Superspeed må modifiseres

I 2015 kommer det en lovfestet skjerping av svovelutslipp fra skip som drives av tungolje. Dagens utslippsgrense går på 1 prosent, fra 2015 settes grensen ved 0,1 prosent.Color Lines Superspeed-ferjer må dermed bygges om eller modifiseres for å møte de nye kravene.

— Vi har sett på tre alternativer, marin gassolje (MGO), gass (LNG) eller fortsatt tungolje, med de modifiseringer som må til, sier Svein Sørensen, teknisk direktør i Color Line, til fvn.no.

Konklusjonen i Color Line er entydig: MGO blir for dyrt i drift, ombygging til LNG likeså, dermed står videre drift med tungolje som drivstoff igjen som eneste løsning.

- Det er bare tungolje som er løsningen for oss. Utslippene vil ligge under det nye kravet etter modifiseringen, sier Sørensen.

- Odderøya eneste alternativ

Superspeed blir dermed modifisert med eget "renseanlegg" for å kunne kjøre videre på tungolje, i prinsippet ikke ulikt hvordan bensinbiler ble bygget med katalysator i sin tid.

Sørensen utelukker Statoil i Kolsdalsbukta som leverandør av drivstoffet.

— De kan ikke levere tungolje, og Odderøya er det eneste levedyktige alternativet for oss, sier Sørensen.

- Viktig avklaring

— Det har eksistert en forestilling om at det i 2015 vil bli slutt på all tungolje, det er nok langt fra sannheten, sier havnedirektør Stein E. Haartveit.

Han tror det i virkeligheten vil være snakk om bruk av tungolje for nær sagt alle eksisterende skip.

- Det er fint at dette ble presisert under dagens møte. Og jeg er enig med de andre partene, at det er begynt en konstruktiv dialog rundt det å få på plass drivstofftilbudet i havna.

Haartveit understreker hvor viktig det er at en stor, intermodal havn som Kristiansand har et fullverdig tilbud til skipstrafikken.

— Og da er drivstoffleveranse av det helt essensielle slaget, sier han.

Og legger til:

— At vi i dag ikke har det mest miljøvennlige alternativet på plass i en av norges viktigste havnebyer, er en baklengs utvikling, som vi håper det nå blir en løsning på, sier han.