KRISTIANSAND: Da Shell besluttet å legge ned anlegget på Odderøya, ble det raskt klart at det ville påvirke drivstoffleveransen til Superspeed.
15 tankbiler i uka må dermed kjøre fra Oslo til Kristiansand for at ferjetrafikken skal opprettholdes.
Må kjøre 33 mil for å fylle Superspeed
— Dette er ikke en ønsket situasjon for oss, sier teknisk direktør i Color Line, Svein Sørensen til fvn.no.
Color Line har dermed gått i drøftinger med Shell.
— Vi jobber nå med Shell for å se på alternative løsninger, sier Sørensen.
Shell er knappe med å kommentere drøftingene.
— Jeg kan bekrefte at vi er i dialog med Color Line om saken, men kan ikke kommentere ytterligere rundt dette så lenge de kommersielle forhandlingene pågår, sier Lillian Aasheim, informasjonssjef i Norske Shell.
BILDESERIE:
Se bildene fra anlegget på Odderøya
Drøftinger
Sikkerhet, miljøfare og kontinuitet i leveransene skal være blant årsakene til at Color Line ikke synes det er forenelig med selskapets sterke miljøprofil å få drivstoffet levert landeveien.
I dag blir anlegget på Odderøya forsynt med tungolje fra skip, noe som både er rimeligere og tryggere enn å ha potensielle brannbomber gående i skyttel på E 18. I tillegg er tungtransport forurensende, og i dårlig vær er det heller ikke sikkert tankbilene kommer frem i tide.
— Color Line ønsker en situasjon lik den vi har i dag, at vi har en tank stående i Kristiansand som kan supplere Superspeed, sier Sørensen.
Dere ser altså på andre lokasjoner, inkludert muligheten for at Shell blir værende på Odderøya i en eller annen form?
— Det må vi også vurdere, men jeg vil ikke gå for langt inn i detaljene. Som sagt er vi i diskusjoner med Shell rundt dette, sier Color Line-direktøren.
- Har dere vurdert andre leverandører?
— Nei, ingen andre leverandører har tanker de kan levere tungolje fra i det volumet vi trenger, her i Kristiansand.
- Blir det dyrere å kjøpe bunkers fra tankbil?
— Det kan det nok også bli.
Mange titalls tankbiler
Nedleggelsen av Odderøya har ikke bare konsekvenser for Superspeed. Allerede går det mange titalls tankbiler i uka fra Stavanger for å forsyne Kjevik med drivstoff til fly, etter at Odderøya sluttet å levere jet fuel til regionens flyplass.
I tillegg til Kjevik og Color Line har Shell også andre kunder de nå må kjøre E 18 for å levere til.
Men tankanlegget inne i fjellet er og blir petroleumshistorie. Det 50 år gamle anlegget holder ikke lenger sikkerhetsstandardene som er påkrevet. For å modernisere de seks enorme tankene som er sprengt inn i fjellet, må det til en sikkerhetsmur rundt hver av dem, og det er fysisk umulig.
— Vi murer igjen åpningen ved nyttår, sa Shell til fvn.no tidligere i høst.
Etter det fvn.no kjenner til, skal Shell tidligere ha vurdert å bygge nye tanker stående ute på området de nå leier, men ha slått fra seg ideen.
Til fvn.no sa Shell også at de kom til å si opp leieavtalen på Odderøya innen nyttår, rydde opp etter seg og forlate stedet.
Men ingen oppsigelse ligger foreløpig på havnedirektør Haartveits pult.
— Det stemmer, vi har ikke sagt opp leieavtalen. Men når det skjer, og i hvilken form det blir, kan jeg ikke kommentere, sier Aasheim i Shell.
- Betyr den forsinkede oppsigelsen at Shell vegrer seg mot å trekke seg fullstendig ut av Odderøya?
— Vi kan ikke utelukke at det kommer andre løsninger enn å levere med tankbil, men spørsmålet ditt kan jeg ikke gi noen ytterligere kommentar til, sier hun.
Fellesanlegg
Hvor viktig er så et landfast anlegg for Kristiansand?
— Det er viktig, ikke bare for havna, men også regionen, sier driftssjef i Kristiansand havn, Thomas Granfeldt.
Han mener oljeselskapene seg imellom burde bli enige om å etablere et felles anlegg i landsdelen.
— Hvis vi mener noe med miljøsatsningen vår, så burde alle kloke hoder satt seg ned og funnet en egnet lokasjon for et fellesanlegg for petroleumsdestillater i Kristiansand - i nærheten av E 18, sier han.
LANDEMERKE: Shell-tankene på Odderøya er et velkjent syn for alle som seiler inn til Kristiansand havn. Det samme er Superspeed. FOTO: TORSTEIN ØEN