Avgifter, skatt og færre reisende gjør at Widerøe kutter i alle ruter fra Kristiansand. Verst går det utover København-ruta. Foto: Erling S. Hægeland

Avgifts— og skatteøkninger kombinert med stadig færre reisende gjør at Widerøe kutter i tilbudet over hele landet. Kristiansand rammes hardt.

— Det er utrolig synd at et rutetilbud, som ikke var godt nok fra før av, kuttes. Vi trenger flere, ikke færre ruter fra Kjevik, sier Ingrid Michalsen.

Sammen med Susanne Lunde, Maren Bruskeland og Tove Haugland venter hun på Widerøes 12.55-flight til København for en storbyweekend i Kongens by.

Returflighten venninnene har søndag kveld er en av avgangene som ryker når Widerøe kutter i alle sine ruter fra Kristiansand.

Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe. Foto: Widerøe

Tungt hjerteWiderøe er den klart største aktøren på Kjevik. I ukedagene står selskapet for to tredeler av alle flyvningene. Totalt har Widerøe i dag 84 ukentlige avganger fra Kjevik, ifølge Sverre Sletten, som er rutesjef for regionale ruter.

Nå kuttes 13 av disse avgangene (se fakta lenger nede i saken).

— Det er med tungt hjerte vi gjør dette, etter å ha bygd og bygd kapasitet på Kjevik over flere år, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien, til Fædrelandsvennen.

Torsdag kveld kunne TV2 presentere en kuttliste for Widerøe, der alle Widerøes fire ruter fra Kristiansand rammes.

— Kristiansand og Vestlandet tar mye av støyten grunnet oljekrisa, forteller Kongsteien videre.

Verst for København

Verst går det utover København-ruta som på nyåret får 30 prosent færre avganger. Blant annet kuttes morgenflyet klokka 06. Også Stavanger-ruten rammes hardt med 23 prosent færre avganger, mens Trondheim- og Bergen-rutene kuttes med henholdsvis 10 og 5 prosent.

— De samlede rammevilkårene har gjort det vanskelig for oss. Vi har frafall av bunnfradrag i startavgiften, mva-økning i to runder, økt CO2-avgift og på toppen av det hele den varslede passasjeravgiften. Totalt snakker vi om nærmere 50 prosents økning i skatter og avgifter over to år for flybransjen, sier Kongsteien.

Vi kan heller ikke utelukke ytterligere kutt fra 1. april, også for Kristiansands del, når flyseteavgiften på 88 kroner innføres.

- Reelle kutt

- Er dette sabelrasling eller reelle kutt?

— Nei, dette er reelt. Det ville vært useriøst av oss å true med rutekutt, men ikke gjennomføre dem, sier kommunikasjonsdirektøren.

Kuttene trer i kraft fra nyttår og vil være fullt ut gjennomført ved utløpet av februar.

— Vi kan heller ikke utelukke ytterligere kutt fra 1. april, også for Kristiansands del, når flyseteavgiften på 88 kroner innføres, sier Kongsteien.

Flyseteavgiften

— Det betyr vel at flyseteavgiften virker, dersom det blir færre flyreiser og færre flyruter?

— Kanskje, hvis målet er å oppnå færre flyreiser fra Kjevik. I stedet får man 40 ekstra bilturer til Stavanger daglig, eventuelt flyreiser med mellomlanding i Oslo. For reisebehovet forsvinner jo ikke. Det er transportmåten som endrer seg, og faktum er at fly er en bærekraftig transportmåte, svarer Kongsteien.

- Alvorlig

Fungerende lufthavnsjef på Kjevik, Magne Ryggetangen, som allerede har mistet hver tidende utenlandspassasjer fra i fjor til i år, mener kuttene er alvorlige.

Magne Ryggetangen, fungerende lufthavnsjef på Kjevik. Foto: Torgeir Strandberg

— All reduksjon i tilbudet vårt er alvorlig, selv om det er nyanser her også. Som statistikken viser har det jo vært en del nedgang på utenlandstrafikken fra Kjevik, og hvis København-ruten kuttes med en daglig rundtur blir det jo ikke bedre. For Avinor betyr det mindre inntekter, og det er selvsagt ikke bra for oss, sier Ryggetangen og fortsetter:- Jeg synes det er veldig trist, jeg må si det. Beslutningen skal ha blitt tatt for en stund tilbake grunnet avgifter og generelle vilkår, men jeg har vel ventet at situasjonen rundt oljeservicebransjen kunne slå inn hos oss, sier Ryggetangen.

- Tydelig signal

Han tror ikke andre flyselskaper vil dekke opp kuttene som nå gjennomføres.

— Widerøe er en stor og seriøs aktør. Når de tar slike beslutninger, gir det tydelige signaler til andre flyselskap.

- Brutalt

— Det er store kutt, dette. Rett og slett brutalt, sier leder for Næringsforeningen i Kristiansand, Anita Dietrichson, når hun får høre om rutekuttene fra Widerøe.

Anita S. Dietrichson, direktør for Næringsforeningen i Kristiansand-regionen. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er veldig kjipt for næringslivet, men landsdelen vår har dessverre ikke vært prioritert av flyselskapene. Vi er ikke akkurat forunt med gode rutetilbud fra før, så dette er ikke bra, fortsetter Dietrichson.Selv om rutekuttene allerede er bestemt, vil næringslederen kontakte Widerøe.

— Vi vil gå i dialog med dem for å sørge for at de gjenværende rutene blir tilpasset næringslivets behov med tanke på tidspunkter, sier hun.

- Ikke så mye vi kan gjøre

— Det er trist og dumt, samtidig er dette markedsbaserte ruter hvor det er opp til flyselskapene selv å ta beslutningen, sier varaordfører Jørgen Kristiansen om Widerøes kutt i flyavganger.

Varaordfører Jørgen Kristiansen synes det er trist at rutetilbudet fra Kjevik svekkes. Foto: Kjartan Bjelland

Han forteller videre at rutekuttet ble diskutert under Knutepunkt-møtet tidligere på dagen.— Meldingen fra samtlige var at dette er synd, men det er kommersielle selskaper som driver rutene, og noe vi bare må ta til etterretning, forteller varaordføreren.

- Så kommunen vil ikke foreta seg noe?

— Fra kommunens side gir vi noe støtte til Kjevik-rådet, som igjen jobber for flere ruter til Kjevik. Utover dette er det ikke så mye mer vi kan gjøre, svarer Kristiansen, som mener det er markedsmessige forhold, heller enn avgiftsøkninger, som ligger til grunn.

— Selv om avgifter virker inn på etterspørselen, handler nok dette i bunn og grunn om markedsmessige forhold og at særlige oljeselskapene reiser mindre.

- KLM skal ikke trekke seg ut

Regionssjef for KLM i Nord-Europa merker også fallende trafikk fra Kjevik, men forsikrer at nåværende rutetilbud opprettholdes.

— Vi skal fortsette med samme tilbud som vi hadde i gode tider, selv om vi også merker at trafikk og omsetning faller, sier regionssjef i KLM, Beniamino Patrono, til Fædrelandsvennen.

Regionsjef Beniamino Patrono i KLM lover å ikke kutte i rutetilbudet fra Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

Fredag deltok han på Næringsforeningens lunsjmøte i Østre Strandgate i Kristiansand for å fortelle hvordan KLM kunne samarbeide med det lokale næringslivet om et mest mulig effektivt rutenett mellom Kristiansand og Amsterdam.— Vi diskuterte hva vi kunne bidra med til næringslivet i regionen, og ba om lojalitet tilbake, sier Patrono.

Merker oljekrisen

Han vil ikke kommentere kuttene til Widerøe, men bekrefter at oljekrisen også merkes hos den nederlandske flygiganten.

— Det siste året har også vi merket nedgangen, særlig på forretningssiden, som en konsekvens av oljekrisen. Og det er Kristiansand og Stavanger som er spesielt rammet, sier Patrono.

Norge er KLMs tredje største marked i Europa, og foruten de to nevnte byene flyr KLM til Oslo, Bergen, Trondheim, Sandefjord og Ålesund.

Vi økte ikke kapasiteten under gulltidene i Kristiansand, og reduserer heller ikke når det går dårlig.

- Langsiktig samarbeid

Regionsjefen viser til at Kristiansand og Kjevik, med over 75 års historie å se tilbake på, er et langsiktig samarbeidsprosjekt for KLM.

— Vi økte ikke kapasiteten under gulltidene i Kristiansand, og reduserer heller ikke når det går dårlig. Vi stoler på at Kristiansand og næringslivet skal opp igjen, sier Patrono.

Ifølge regionssjefen vil KLM fortsette med to daglige avganger til Amsterdam fram til mars, for deretter å øke til tre avganger i sommerhalvåret.

— KLM åpnet flyplassen på Kjevik for over 75 år siden. Vi håper på 75 nye år, avslutter Patrono.

Tove Haugland og Susanne Lunde er på vei om bord i flyet til København. - Vi pleier som regel å dra fra Kristiansand, selv om det kan være billigere fra Torp eller Sola, sier Lunde. Foto: Reidar Kollstad

— Foretrekker KjevikVenninnegjengen på vei til København har alle Kjevik som sin foretrukne flyplass.

— Når jeg skal ut å fly pleier jeg som regel å dra fra Kristiansand, selv om det kan være billigere fra Torp eller Sola. Og skal man til Bergen eller Trondheim, er det ikke så mange alternativer til flyet heller, sier Susanne Lunde.

Slik blir kuttene:

Kristiansand-København: Avgang kl. 06.00 utgår mandag-lørdag, og kl. 19.00 søndag.

Kristiansand-Stavanger: Avgang kl.15.55 utgår mandag, mens tirsdag-torsdag slås 06.45- og 08.55-avgangene sammen til ny avgang kl. 07.30. Kristiansand-Trondheim: Avgang kl. 12.30 utgår mandag.

Kristiansand-Bergen: Avgang kl. 17.55 utgår man, samt noen tilfeller av bytte fra 78- til 50-seters fly.

Totalt:

13 ukentlige avganger kuttes.