— Det har vært et ekstremt krevende år, både for ansatte og ledelsen. Samtidig har det blitt tatt nødvendige og riktige grep for å få Fædrelandsvennen på rett kjøl, sier administrerende direktør i Mediehuset Fædrelandsvennen, Harald Jacobsen.

Som kjent var avisen i 2014 gjennom en tøff kuttrunde som følge av stor svikt i annonseinntektene for papiravisen, med nedbemanning av en tredjedel av avisens ansatte og kutt i utgifter på omlag 72 millioner kroner.

Strukturelle endringer

— Bransjen er inne i en periode med strukturelle endringer hvor vi på den ene siden aldri har hatt flere lesere, mens på den andre siden ser at aktører som Facebook og Google er inne med sugerør i det norske annonsemarkedet, sier sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad og legger til:

— Det er viktig å få med at selv om året har vært krevende, er vi glad for at vi kom gjennom nedbemanningsprosessen med frivillige ordninger; mye takket være en god prosess, rause sluttpakker fra våre eiere og et godt samarbeid med redaksjonsklubben.

Driftsunderskudd

Regnskapet for 2014 viser et driftsunderskudd på 31 millioner kroner. Tilsvarende tall for 2013 var 16 millioner i driftsoverskudd.

— Det er de betydelige omstillingskostnadene som gir det drastiske underskuddet. Tar man bort disse og ekstraordinære driftsinntekter, ville driften gått i null, sier Jacobsen.

At resultatet før skatt viser et overskudd på 6 millioner kroner, har ifølge Jacobsen å gjøre med et aksjeutbytte på 36 millioner kroner fra mediehusets eierpost i Finn.no.

Mindre fall

— Hvordan har utviklingen vært i 2015?

— Vi har hatt et vesentlig mindre fall i annonseinntekter på papir enn det vi hadde i fjor. Noen aktører har kanskje funnet ut at de kuttet for mye i papirannonseringen i 2014, så opplever vi også at flere annonserer i papir og digitalt samtidig, sier Jacobsen.

De digitale annonseinntektene stiger imidlertid noe lavere enn før.

— Veksten er noe mindre enn i fjor, da den var på rekordhøye 40 prosent. Men vi er fortsatt godt fornøyd, særlig for mobilflatene der vi opplever kraftig vekst både på annonseinntekter og trafikk, forteller Jacobsen og oppsummerer:

Endringsvilje

— Jeg tror vi får et ganske godt år i 2015. Samtidig er vi urolige for effektene nedbemanningen i landsdelens oljesektor vil gi på kort og lang sikt. Jeg tror likevel vi har bevist at vi ligger i front i forhold til omstilling sammenlignet med andre mediehus, sier administrerende og blir supplert av sjefredaktøren:

— Det har vært motiverende å jobbe her de siste årene med ansatte som viser endringsvilje og ikke drømmer tilbake til hvordan det var før. I fjor måtte vi sende de ansatte ut i sommerferien med stor uro, mens det i år var applaus og jubel på allmøtet når de fikk se resultatene så langt i år er meget gode, forteller Ljøstad fra sitt kontor på Fiskåtangen.

- Kommer hjem

Over sommeren flytter 140 år gamle Fædrelandsvennen tilbake til byen. Eller som sjefredaktøren formulerer det, «kommer hjem.«

— Det er et utrolig viktig grep slik jeg ser det. Som redaksjon kommer vi tettere på byen, og leserne vil forhåpentligvis merke at vi er nærmere dem. Så flytter vi jo heller ikke til byen, vi kommer hjem til byen etter 42 år.

Mobiltrafikken til værs

Også trafikkmessig er det lyspunkter å finne.

Jonas Mjaaland, nyhetsredaktør. Foto: Arkiv

— Hittil i år er vi faktisk større på mobil, enn det Sørlandets nest største nyhetsnettsted, Agderposten, er totalt på nett. Det vitner om at leserne liker det vi gjør og velger fvn.no for å holde seg oppdatert gjennom hele døgnet, forteller nyhetsredaktør i Fædrelandsvennen, Jonas Mjaaland.Fædrelandsvennen har til nå i år hatt over 37.518 unike brukere på mobil og nettbrett hver dag i snitt, en økning på 54 prosent sammenlignet med fjoråret. Til sammenligning hadde Agderposten totalt 29.454 unike digitale brukere (mobil + pc og mac) pr dag.

- Endrede brukervaner

— Trafikkveksten skyldes i stor grad endrede brukervaner, der flere surfer på internett med mobil, fremfor pc. Samtidig har vi prioritert direkte-studio på større hendelser og begivenheter, og vi ser at denne tilstedeværelsen og toveiskommunikasjonen med leserne fungerer veldig bra, sier Mjaalnd.

Stabile abo-tall

Abonnementstallene holder seg også stabile.

— Vi har et mål om å øke antall abonnenter i løpet av året, noe jeg tror vi har gode muligheter til å klare, sier administrerende direktør Harald Jacobsen og legger til at de rene, digitale abonnementene er mest i vinden.

— Så nedbemanning og endring av deadline har ikke skremt leserne?

— Nei, men så skjermet vi også redaksjonen så godt som mulig gjennom nedbemanningene.

Fædrelandsvennen AS
20142013
Inntekter291,8298,7
Ord. avskrivninger2,32,6
Driftsresultat-31,016,4
Resultat før skatt6,326,8
Anleggsmidler131,9104,1
Omløpsmidler128,887,4
Egenkapital51,578,6
Langsiktig gjeld105,436,2
Kortsiktig gjeld103,876,7
Regnskapets info.nivå{smile}
Inntjening{sad}{smile}
Betalingsevne{smile}{numb}
Egenkapitalandel{numb}{smile}
(Alle tall i millioner kroner)