Meldingene om at de første omkomne er funnet er tikket inn etter helikopterulykken ved Turøy på Sotra utenfor Bergen fredag. Det er første helikopterulykke siden 1997 da 12 personer mistet livet da et Super Puma-helikopter styrtet underveis fra Brønnøysund til Norne-feltet.

Ulykken fredag skjedde dagen etter at Petroleumstilsynet la fram sin rapport om risikonivået på norsk sokkel (RNNP) for 2015. Her advarer Petroleumstilsynet mot den økende faren for alvorlige hendelser på norsk sokkel.

LES OGSÅ: 11 personer funnet døde — to personer fortsatt savnet

Helikopteret som styrtet fredag, er av typen Eurocopter EC-225 Super Puma. Helikopteret ble først tatt i bruk i 2009. Super Puma-helikoptrene har vært omstridt de siste årene, etter to hendelser i løpet av noen få måneder i 2012 da helikoptrene måtte nødlande på grunn av akslingsbrudd i hovedgirboksen.

Satt på bakken

I oktober 2012 ble alle ti Super Puma EC225-helikoptrene i Norge satt på bakken for å garantere sikkerheten til passasjerene. I mai samme år måtte et Super Puma-helikopter nødlande i sjøen utenfor Aberdeen etter at alarmen gikk for defekt nødsmøresystem. De 14 personene om bord ble reddet. Noen måneder senere, i oktober, måtte et helikopter av samme type, driftet av CHC, nødlande sør for Shetland etter at oljetrykket i hovedgirboksen falt. Også her ble alle om bord, totalt 19 personer, reddet.

Dermed ble Super Puma-helikoptrene satt på bakken av europeiske luftfartsmyndigheter, med beskjed om feilene måtte utbedres.

LES OGSÅ: Helikopteret mistet fart og høyde svært raskt

I juli 2013 kom beskjeden om at Super Puma-helikoptrene fikk lov til å fly igjen. Britiske fagforeninger uttrykte bekymring for at det var for tidlig, og ga beskjed om at de mente at helikoptrene måtte underlegges flere omfattende tester før de kunne tas i bruk igjen.

Fire av helikoptrene Statoil hadde avtale om, var av typen Super Puma. Helikoptrene var knytet til helikopterbasene i Hammerfest, Kristiansund og Bergen.

— Forutsatt at de kompenserende tiltakene som europeiske luftfartsmyndigheter krever blir gjennomført, mener vi det er forsvarlig å gjenoppta flygningene, sa Arne Solheim, leder for lufttransport i Statoil, til Aftenbladet.

Skrøt av helikoptersikkerhet

Torsdag sa Petroleumstilsynets direktør Anne Myhrvold at hun forventet at bransjen tar de negative signalene på alvor.

En av de positive tingene som ble trukket fram, både av Petroleumstilsynet og bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, var helikoptersikkerheten på norsk sokkel.

Grovt sett er helikoptersikkerheten til og fra norsk sokkel regnet som 12 ganger tryggere enn hva tilfellet er på britisk sektor, hvor hyppigheten av ulykker med personskader har vært langt høyere målt etter flytimer sammenlignet med norsk sokkel.

Krever at helikoptrene tas ut

— Dette er forferdelig for alle de som har sine kjære om bord på dette helikopteret. Hva som har skjedd, vil jeg ikke spekulere i. Vi må få oversikten først. Vi må først og fremst tenke på de etterlatte, sier Leif Sande, forbundsleder i Industri Energi.

Nå krever forbundet at helikopter av typen Super Puma Eurocopter EC 255 tas ut av drift til årsaken er klarlagt.

— Vi må få satt denne typen helikopter på bakken umiddelbart slik at vi kan få sjekket hva dette er. De helikopterulykkene som har vært de siste årene, har vært med denne typen. Det har vært flere ulykker på britisk sokkel. På norsk sokkel har det ikke skjedd helikopterulykker siden Norne i 1997, sier han.

Her er en oversikt over helikopterulykkene på norsk sokkel:

29. april 2016: 11 omkomne er funnet, to er savnet. 13 mennesker var om bord da helikopteret styret ved Turøy ved Sotra utenfor Bergen. Helikopteret var på vei fra vei fra Gullfaks B til Flesland.

8. september 1997: 12 personer omkom da Super Puma-helikopter fra Helikopter Service styrtet underveis fra Brønnøysund til Norne.

10. august 1991: Tre personer ble drept da et Bell 212 helikopter styrtet under løfteoppdrag på Ekofisk-feltet.

3. oktober 1990: Alle fem om bord omkom da en Bell 214ST-maskin fra Helikopter Service fløy inn i fjell i Ytre Sogn. Helikopteret kom fra Statfjord-feltet og var på redningsoppdrag.

26. juni 1978: 18 personer omkom da et Sikorsky S-61N fra Helikopter Service mistet et rotorblad på vei fra Flesland til Statfjord-feltet.

23. november 1977: 12 mennesker mistet livet da helikopter av typen Sikorsky S-61N styrtet i sjøen øst for Ekofisk.

9. juli 1973: Et Sikorsky S-61N fra Helikopter Service havarerte på vei fra Ekofisk til Forus. Av de 17 om bord omkom fire utenlandske passasjerer.