Det sier den nyutnevnte lederen av styret i statens nye veiselskap, Rolf G. Roverud, til Fædrelandsvennen.

- Jeg er opptatt av at vi skal bygge kompetanse, ikke ødelegge kompetanse, sier styreleder Rolf G. Roverud. Foto: Tone Sandberg

Bosatt i Stavanger og med hytte i Grimstad, kjenner han svært godt til en av hovedstrekningene som er prioritert utbygd i regi av veiselskapet som nå skal stables på beina.— Jeg har kjørt strekningen Kristiansand- Grimstad uttallige ganger, og gleder meg hver gang over resultatet de har fått til der, sier han.

Han registrerer også at hele strekningen fra Langangen til Ålgård utgjør en vesentlig del veiselskapets portefølje:

— Det er ingen tvil om at Agder, Telemark og Rogaland har kommet svært godt ut av det i prioriteringen som er gjort, sier han.

Fagfolk

Stort mer vil han foreløpig ikke si om konkret veibygging, for nå er det hans oppgave å lede prosessen som skal munne ut i etableringen av det statlige selskapet som har fått abeidstittelen «Nye veier AS».

Målet er at det skal være operativt fra 1. januar 2016.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markerte at styret var på plass ved å servere kake med påskriften "På rett vei". Foto: Tone Sandberg

— Jeg har lagt vekt på å få inn fagfolk og ikke politikere i styret, sa samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen (Frp) da han mandag presenterte de fem som utgjør interimstyret.Roverud har lang ledererfaring fra flere sektorer, og har blant annet vært konsernsjef i Scana Industrier ASA, visekonsernsjef i NSB AS og direktør for NSB persontog og direktør i Saga Petroleum.

Han driver i dag egen rådgivnings- og konsulentvirksomhet, og er blant annet styremedlem i Flytoget AS.

Med seg i styret får han:

Dag Morten Dalen, prorektor ved BI og tidligere professor ved Institutt for samfunnsøkonomi.

Eli Giske , som har arbeidet som finansdirektør i flere delstatlige og børsnoterte selskaper, og som i dag driver egen virksomhet med fokus på prosjektledelse,

Siri B. Hatlen , tidligere konserndirektør i Statkraft og direktør for Oslo Universitetssykehus, og med bred styreerfaring fra flere sektorer.

Harald V. Nicolaisen som i dag er administrerende direktør i Statsbygg, og tidligere blant annet har vært utbyggingsdirekør for Stor-Oslo i Jernbaneverket.

Hvordan organisasjonen skal bygges opp er foreløpig helt åpent, og allerede tirsdag skal de ha møte med fungerende vegdirekør Lars Aksnes i Statens vegvesen for å få faglige innspill.

Budskapet på kaken som ble servert på pressekonferansen var klart: På rett vei. Foto: Tone Sandberg

— Det er naturlig å få oversikt over hva Statens vegvesen har av ressurser på ulike steder, og vi skal organisere oss slik at vi tar med kompetansen videre. Jeg er veldig opptatt av at vi skal bygge kompetanse, ikke ødelegge kompetanse, og lage en organisasjon som er i stand til å ta det oppdraget den har fått, sier Roverud til Fædrelandsvennen.

Lokalisering

I løpet av kort tid vil det komme på plass en foreløpig prosjektledelse som skal bistå styret med det praktiske arbeidet. Den vil bli lokalisert til Oslo.

Hvor det nye selskapet blir lagt, og hvor mange ansatte det får, er fortsatt helt uvisst, bortsatt fra at det ikke blir etablert i hovedstaden.

— Det skal verken være et sysselsettingsprosjekt eller et distriktspolitisk virkemiddel, sa Solvik-Olsen på pressekonferansen.

— Men det skal legges et sted der det finnes gode fagfolk, og der det er mulig å skape en viss dynamisk drivkraft rundt selskapet. Og målet er å ta en beslutning om dette så raskt som mulig, sa han.