KRISTIANSAND: Ved inngangen til 2012 kan Grønberg konstatere at 2011 er det verste året siden Superspeed gikk inn i trafikk i 2008. Av totalt 120 overfarter mellom Kristiansand og Hirtshals i desember, ble 33 avlyst, når man trekker fra to avlyste overfarter som Superspeed 2 "overtok". 33 kanselleringer er over dobbelt så mange som i hele 2010 — da var det 16 kansellerte avganger.

Årsaken er mange perioder med mye vind. Rett før nyttår skrev fvn.no at fyrvokter Kjell Olsen ved Lindesnes hadde registrert 20 dager i desember med sterkere vind enn sterk kuling.

— Det er vanskelig å si hvor mange som er rammet av dette, men det har nok vært bortimot 20.000, sier Odd Grønberg om kanselleringene til fvn.no.

Hoteller helt til Aalborg

Samtidig har selskapet i mange tilfeller betalt for hotellovernattinger for passasjerer som ikke har kommet seg over Skagerrak som planlagt, men Grønberg har ingen oversikt over hvor mange hotelldøgn det har blitt.

— Vi har en lang liste med hoteller som vi kontakter med én gang slike ting skjer. Først hører vi hvor mange ledige rom de har. Og når vi har seilinger med bortimot 1000 som er berørt, må vi av og til gå utover i distriktet. I Danmark er vi på hoteller i hele Nord-Jylland, helt ned til Aalborg, sier Grønberg, som mener det likevel er lenge siden de har måttet skaffe hoteller utenfor Kristiansand.

Fædrelandsvennen skrev i desember at hotellbelegget i Kristiansand er på et historisk bunnivå. Reiselivsdirektør Jahn Olav Marum uttalte at han trodde byens hoteller ville ende på et rombelegg på drøye 50 prosent for hele 2011. - Hva tenker du om at hotellene tjener på deres ulykke?

— Det går nok begge veier. Samarbeidet vi har med hotellene fungerer veldig godt, og for oss er det kun vinn-vinn. Vi hadde hatt kjempeproblemer hvis hotellene ikke hadde stilt opp på kort varsel. Og hotellene kan bli berørt på begge måter, for eksempel kan det være dansker som har bestilt rom i Kristiansand som ikke kommer over med ferja. Da mister hotellene noen gjester, men får inn andre, sier Grønberg.

Snakker ikke om tapet

Linjedirektøren vil ikke si hvor mye Color Line har tapt på den dårlige vinteren.

- Det er ikke tvil om at dere har tapt på dette?

— Ja, vi snakker om en del millioner, svarer Grønberg.

— Det er lett å tenke seg til med alle kanselleringene at det blir noen millioner. Men mer om det snakker vi ikke om, legger han til.

- Vil tapene ha noen konsekvenser for årets drift?

— Nei. I den grad vi kan måle måneder mot måneder vil vi ha en grei sammenligning til neste år. Vi budsjetterer ikke med et visst antall kanselleringer, men vi forventer selvsagt ikke at noe sånt skjer igjen, sier han.