Er du fornøyd med TV-leverandøren din? Svar nederst i saken!

Kun én av fem kunder vil anbefale sin leverandør av TV-signaler til venner og bekjente. Det viser en bransjestudie hvor EPSI Rating har spurt norske TV-kunder i hvilken grad de er fornøyde med TV-tilbyderen sin.

Sammenlignet med fjorårets undersøkelse svarer brukerne at de i mindre grad opplever at TV-distributørene lever opp til deres forventninger. Når kundene blir spurt om tips eller råd i forhold til hva som kan bli bedre så er fellesnevneren at innholdet i form av kanaler og filmer absolutt kan bli bedre.

Også i år er det Altibox som har de mest lojale kundene, mens Canal Digital Kabel kommer dårligst ut. Størst tilbakegang fra i fjor har Canal Digital Sateliltt.

Rettferdig?

ALTIBOX TIL TOPPS: "Annen leverandør" inkluderer blant andre Nextgentel og Telenor. FOTO: EPSI

Flere strømmer

Andelen TV-kunder som også abonnerer på strømmetjenester for film og serier stiger, og 43 prosent av kundene oppgir at de abonnerer på strømmetjenester. En fjerdedel av disse anser strømmetjenestene som fullverdig erstatning for «tradisjonell» TV.

Selv om majoriteten av TV-kundene oppgir at de fortsatt ser mest på tradisjonell TV fra sin TV-leverandør, så viser studien at de som også har et abonnement på for eksempel Netflix, TV2 Sumo eller HBO totalt sett er mindre tilfredse med TV-tjenesten enn de som ikke abonnerer på slike strømmetjenester.

— Opplever å kjøpe produkter de ikke vil ha

Fagdirektør i Forbrukerådet Finn Myrstad, mener undersøkelsen bør være en vekker for bransjen.

— Lavere kundetilfredshet henger trolig sammen med mangel på valgfrihet og konkurranse. Mange opplever at de må kjøpe produkter de ikke vil ha, være seg store kanalpakker eller TV når de kun ønsker bredbånd, sier Myrstad, som peker på at funnene samsvarer med en tilsvarende forbrukerundersøkelse EU nylig har gjort der både TV og bredbånd scorer dårlig.

— Ikke fornøyd med resultatet

— Vi er selvsagt ikke fornøyd med dette resultatet, spesielt siden vi har hatt en god og jevn stigning i kundetilfredshet fra 2012. Dette har vi klare ambisjon om å ta igjen, sier informasjonssjef i Telenor, Tormod Sandstø.

Han mener at undersøkelsen viser at bransjen har en felles utfordring.

— Vi konstaterer at vi er blant dem som har falt minst, men det endrer selvsagt ikke på planer og ambisjoner for å øke tilfredsheten.

Søsterselskapet Canal Digital Satellitt som også eies av Telenor, har den klart største tilbakegangen. Det tror de kan skyldes at kundene mistet tilgang på Discoverys TV-kanaler i en periode i forbindelse med forhandliger tidligere i år.

— Når vi ser en tilbakegang i kundetilfredsheten, så har vi ikke noe annet valg enn å forbedre oss, vi ser derfor frem til å få hele rapporten slik at vi kan finne ut hvor vi må gå inn og styrke leveringskvaliteten. Vi registrerer at vi i år kommer på andreplass og får en poengscore som er over bransjesnittet, men vi er selvsagt ikke fornøyd med å oppleve en prosentvis tilbakegang, sier kommunikasjonsdirektør i Canal Digital Satellitt, KennethTjønndal Pettersen.

Er det greit?

Fiberkundene mest tilfredse

EPSI har også sett på kundetilfredsheten i bredbåndsmarkedet. Den er fortsatt lav og ligger kun marginalt høyere enn hva tilfellet var tilbake i 2007. Mest fornøyd er kundene som får levert bredbåndet over fiber.

Fiberkundene opplever vesentlig bedre bredbåndskvalitet enn hva kunder med andre aksessformer oppgir, mens kunder som har internett via xDsl (den gamle telefonledningen) uttrykker lavest tilfredshet og er også de minst lojale.

FIBER PÅ TOPP: Fiberleverandørene scorer best: FOTO EPSI Rating.

Blant de målte bredbåndstilbyderne er det kundene til Altibox som nok en gang er de mest fornøyde.

— Å trone øverst syv år på rad i kundetilfredshetsmålinger er ytterst sjelden kost i både norsk og nordisk sammenheng. Det er en råsterk prestasjon av Altibox, sier daglig leder i EPSI Rating Norge, Fredrik Høst.

I motsatt ende av tabellen finner vi Get.

Direktør for samfunnskontakt i Get Øyvind Husby, viser til at Norge har et av verdens beste bredbåndsnett og at norske kunder har den høyest bredbåndshastigheten i verden (Akamai september 2016).

— Samtidig har veksten i hastighet gjort at bransjen i Norge har fått en stor utfordring i å få oppgradert den trådløse teknologien like raskt hjemme hos kundene. Dette er hovedårsaken til at kundetilfredsheten for alle norske bredbåndsaktører går tilbake på denne målingen, sier Husby.

Han forteller at Get har opplevd en svært sterk vekst i etterspørselen etter høyere hastigheter, og ser at den trådløse kapasitet hjemme hos kunden ikke har hengt med i denne utviklingen.

— Dette problemet tar vi på alvor, og har WIFI som et av hovedsatsingene våre fremover.

Høy klageandel

Andelen klager i bransjen er fortsatt høy og klagene dreier seg i all hovedsak om ustabilt og tregt internett, men det er også relativt mange klager som omhandler utstyret som er installert.

KLAGESAKER: Bransjen har fortsatt mange klager: FOTO: EPSI Rating.

Undersøkelsen viser også at kundene opplever dårligere tilgjengelighet på kundeservice og et lavere servicenivå sammenlignet med i 2015.