— Dette burde vært gjort for lenge siden, da flere av krigsseilerne var i live, sier Søren Brandsnes, om krigsseilerregisteret som nå opprettes i Kristiansand.

Under 2. verdenskrig seilte rundt 40.000 sjømenn fra Norge på norske skip i uteflåten, i hjemmeflåten og i marinen. Nordmenn seilte både på nøytrale skip og på allierte skip.

Samtlige av disse sjømennene blir definert som krigsseilere i det nye krigsseilerregisteret.

Søren Brandsnes (94) viser fram et fotografi fra 2. verdenskrig, der han står ved en kanon på Kristiansand-skipet Polykarp sammen med en kollega. Polykarp ble senere bordet av det tyske slagskipet Scharnhorst. Brandsnes ble tatt til fange i en måned. Han ble så løslatt og sendt hjem til Norge. Så rømte han til Storbritannia, der han mønstret på nye skip. Foto: Tormod Flem Vegge
Sørlendingen Søren Brandsnes var mannskap på norske skip under 2. verdenskrig. Skipene forsynte Storbritannia med drivstoff og krigsmateriell. Men norske myndigheter anerkjente ikke krigsinnsatsen til Brandsnes etter krigen. Foto: Privat

Søren Brandsnes, som er bosatt i Vågsbygd i Kristiansand, er en av dem.

Forsynte Storbritannia

Fra slutten av 1930-tallet og fram til 1945 fartet han rundt i verden som mannskap på skip som forsynte Storbritannia med bensin, olje, ammunisjon og krigsmateriell som blant annet tanks.

— I begynnelsen av 1940-tallet sto Storbritannia helt alene mot Tyskland. Den norske handelsflåten sørget for 40 % av olje- og bensinforsyningen til landet. Vi holdt jo blant annet Spitfire-flyene på vingene. Men i etterkrigstiden så ikke norske myndigheter verdien av vår innsats, forteller 94-åringen, som blant annet ikke fikk byggetillatelse av myndighetene til å bygge eget hus i 1949, fordi han angivelig ikke hadde deltatt i krigen og samtidig hadde vært for lenge borte fra Norge. Dermed måtte kona ordne byggetillatelsen.

Oppretter register

Hos Stiftelsen Arkivet arbeides det nå med å opprette et nasjonalt, digitalt krigsseilerregister som vil være offentlig tilgjengelig og søkbart.

— Vi skal lage et nettbasert register over alle sjømenn som seilte på norske skip under 2. verdenskrig, forteller Bjørn Tore Rosendahl.

Rosendahl er historiker hos Stiftelsen Arkivet i Kristiansand. Sammen med sin nyansatte kollega og prosjektkoordinator Simen Zernichow, jobber han nå med å opprette krigsseilerregisteret i samarbeid med Lillesand Sjømannsforening.

Tusenvis av dokumenter

Zernichow vil oppholde seg på Riksarkivet i Oslo i perioder fremover, der han og flere medhjelpere skal avfotografere dokumenter med informasjon om krigsseilerne. Informasjonen befinner i 661 bokser med tusenvis av dokumenter. Der står det blant annet om hvilke skip hver enkelt seilte på, hvor lenge de seilte og eventuelt dødsårsak til den aktuelle sjømannen.

Simen Zernichow, prosjektkoordinator for krigsseilerregisteret, med et av dokumentene han har avfotografert fra Riksarkivet i Oslo. Informasjonen fra dokumentet skal nå overføres til det nye krigsseilerregisteret. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi har fått innsyn i det såkalte Ex gratia-arkivet. Her er det informasjon om sjømennene som ingen før har fått fullstendig tilgang til, sier Zernichow.

Får hjemmeside

Bjørn Tore Rosendahl forteller at hver enkelt krigsseiler vil få sin egen hjemmeside i tilknytning til det nye, digitale registeret.

— Vi ønsker å samle inn tekst, bilder og video fra etterkommerne til krigsseilerne. Informasjonen skal legges ut på hjemmesiden til den enkelte sjømannen, etter først å ha blitt kvalitetssikret av oss, opplyser han.

— Arkivet blir en del av den hederen krigsseilerne fortjener. Den norske uteflåten var det desidert viktigste bidraget fra norsk side for å vinne kampen mot Hitler-Tyskland, understreker Rosendahl.

Under 2. verdenskrig omkom nærmere 4000 krigsseilere. 505 krigsseilere fra Sørlandet omkom som følge av torpederinger, fangeskap og ulykker.

Ønsker at pårørende bidrar til det nye registeret

Sjømannsforeninger over hele landet skal bidra med informasjon til det nye krigsseilerregisteret.

Det er Stiftelsen Arkivet, som holder til ved Vesterveien i Kristiansand, som har ansvar for å etablere det nye krigsseilerregisteret i samarbeid med Lillesand Sjømannsforening. Foto: Arkiv/Tormod Flem Vegge

— Målet er å beskrive samtlige krigsseilere, forteller Thorbjørn S. Andersen.Han er medlem i Lillesand Sjømannsforening, som sammen med Stiftelsen Arkivet har ansvar for å samle inn informasjon til krigsseilerregisteret. Andersen har skrevet brev til i overkant av 40 sjømannsforeninger i Norge, for å spørre om de kan være villige til å bidra med informasjon.

— Sjømannsforeningene kjenner lokalsamfunnene. Vi ønsker at det opprettes kontakt med etterkommerne til krigsseilerne, slik at de kan bidra med bilder og flere opplysninger enn det vi har i arkivene våre. Det er blant annet interessant å få informasjon om hvordan det gikk med krigsseilerne etter krigen, sier Andersen.

Lillesand Sjømannsforening har allerede samlet opplysninger om krigsseilerne i 10-15 år. Denne informasjonen vil bli overført til det nye krigsseilerregisteret.