Etter å ha gått med underskudd i mange år, tjener det irske lavprisselskapet omsider penger på flyrutene sine tll og fra Norge.

Det bekrefter Ryanair-sjef Michael O´Leary overfor Aftenposten.

Han vil ikke si noe om størrelsen på overskuddet, men begrenser seg til:

— Ja, vi tjener penger. Men bare litt. Vi skal vokse mer, derfor starter vi flere nye ruter fra flyplassene i Norge der vi har trafikk - og fortrinnsvis fra basen vår på Moss Lufthavn, sier Ryanair-sjefen.

Langsiktig

Han sier imidlertid at selskapets satsing på Norge har vært en langsiktig strategi, og at det tar tid å bygge seg opp i et nytt marked.— Alle rutene utvikler seg positivt, og spesielt de som går til Middelhavslandene. De rutene som ikke går godt, legger vi ned. Heldigvis ser det ut til at nordmenn liker Ryanair, sier han.

Til vinteren tilbyr selskapet i alt 68 ruter fra Rygge, Torp og Haugesund.

Nå har selskapet relativt godt med penger på kistebunnen, siste avsluttede regnskapsår hadde selskapet et overskudd før skatt på imponerende 4.3 milliarder norske kroner.

Resultatvarsel

Nå øyner imidlertid selskapet litt magrere tider fremover, og har sendt ut et resultatvarsel. Ryanair Holdings venter at helårsresultatet vil være i den lave enden av den tidligere guidingen om et nettoresultat på 570-600 millioner euro.

— Vi har de seneste ukene imidlertid merket en tydelig nedgang i billettpriser fremover og yield (inntekt per passasjerkilometer, red. anm.) inn i september, oktober og november, sier O'Leary i en kommentar.

Tøffere konkurranse

Selskapet fraktet mer enn 9 millioner passasjerer på sine europeiske ruter i august. Men O´Leary gjør det klart at himmelen ikke bare er blå selv om kabinfaktoren er på 89 prosent. Den årlige trafikken for selskapet er nå på over 80 millioner passasjerer.

Han viser til økt priskonkurranse og noe kapasitetsvekst i Storbritannia, Skandinavia, Spania og Irland, fortsatt innsparing og svak økonomi i Europa, og svakere pundkurs.