— Det er ikke sikkert alle eiendomsutviklerne kommer til å like dette, sier teknisk direktør Ragnar Evensen.

I forbindelse med den politiske behandlingen av en framtidig bymiljøavtale, har administrasjonen utarbeidet et verktøy som skal gjøre det enklere å se hva som er gode utbyggingsprosjekter - og hva som ikke er fullt så gode prosjekter.

— La meg understreke at dette er et forslag. Jeg regner med at det blir en god, politisk diskusjon omkring den rangeringen vi har laget, sier Evensen.

Første kommunen

Ved blant annet å se på eksisterende kollektivtilbud, antall arbeidsplasser som er i nærmiljøet og hvor komprimert det skal bygges, har administrasjonen foreslått en rangering av 43 påbegynte og planlagte boligutbygginger.

Teknisk direktør mener Marvikssletta kanskje er det mest miljøvennlige utbyggingsprosjektet mellom Oslo og Stavanger. Foto: ARKITEKTKONTORET KAP

Boligutbyggingene er rangert fra 9 (best) til 1. Nesten uten unntak er det planlagte utbygginger i sentrum og nærheten av sentrum som scorer høyt på rangeringen. Allerede igangsatte områder som Flekkerøya øst, Tømmerstø/Fidje og Lauvåsen scorer dårlig etter den nye modellen.— Dersom politikerne sier ja til å bruke dette verktøyet, vil det være et veldig godt signal inn til myndighetene som skal fordele midler til fremtidige bymiljøavtaler. Vi er nok den første kommunen i landet som eventuelt tar i bruk en slik rangering, sier Evensen.

Prioriterer bymiljø

Ifølge Nasjonal transportplan (NTP) skal det i løpet av de neste ti årene deles ut 16,9 milliarder kroner i by- og miljøpakker til norske regioner. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft sa i sommer at Kristiansand må se arealplanlegging og transport i sammenheng og at byen bør fortette langs de eksisterende transportrutene.

Gåavstand til buss, avstand til arbeidsplasser og størrelse på utbyggingen er blant variablene som er tenkt brukt når nye utbygginger skal prioriteres. Foto: Kristiansand kommune

— Er dette et tegn på at kommunen ønsker å ta større styring over boligutbyggingen i Kristiansand?- Det jeg kan si er at utbyggingen fram til nå har blitt gjort etter hva kjøperen ønsker. Dersom vi tar i bruk dette verktøyet betyr det også at vi prioriterer en utbyggingspolitikk hvor bymiljøet får styre utbyggingen i større grad enn tidligere, sier Evensen.

Fornuftig

Medlem i byutviklingsstyret, Trond Blattmann (Ap), synes administrasjonens forslag har mye bra ved seg.

— Vi har lenge hevdet at politikerne i Kristiansand har overlatt styringen av byutvikling til markedet. At Kristiansand nå kan få et tydeligere miljøperspektiv på utbyggingsplanene ser fornuftig ut, sier Blattmann.

Savner prosjekter

Høyres gruppeleder, Renate Hægeland, er noe mer tilbakeholden.

— Vi har jo ikke diskutert dette politisk ennå. Jeg har ganske mange spørsmål til teknisk direktør med hensyn til denne modellen. Det foreligger blant annet ganske mange prosjekter som har vært jobbet med og som jeg ikke fant igjen på denne lista. Hvor har de blitt av, spør Hægeland.

Må bygges grisgrendt

Grete Kvelland Skaara (KrF) var leder av byutviklingsstyret sist periode. Hun mener Kristiansand allerede har vært opptatt av å legge nye boligfelt tett opp mot bussmetroaksen mellom Sørlandssenteret og Vågsbygd.

— Med tanke på bymiljøet er en slik plan positiv. Vi må likevel legge til rette for at det kan bygges i strøk av byen som ikke nødvendigvis ligger tett opptil bussmetroen, sier Kvelland Skaara.

Gir penger for buss

Hamrevann er et av områdene som skårer lavest på rangeringen slik den er foreslått. Området ved Kjevik i 2011 prioritert høyest av byens utbyggingsprosjekter.

En utbygging av Hamrevann er blant prosjektene som skårer lavt på administrasjonens foreslåtte rangering av nyutbygginger i Kristiansand. Foto: VESVANN AS

— Det er fornuftig å gjøre en vurdering, men man må også ta utgangspunkt i hva utbyggeren ønsker å gjøre i forbindelse med hvert enkelt prosjekt. Vi har for eksempel signalisert at vi ønsker å bidra med penger til AKT dersom det kan forsere utbyggingen av rutetilbudet i området, sier daglig leder av Hamrevann A/S, Jan Willy Føreland.Forslaget om miljørangering av byggeprosjekter skulle egentlig blitt behandlet politisk onsdag, men et enstemmig formannskap bestemte seg for å utsette saken.