I 2012 fantes det 85 kjendisparfymer i USA, ifølge Hollywood Reporter. Ti år i forveien fantes bare ti. 31 kjendiser var på Topp-100-listen over populære parfymer i 2012. Samme år vant Justin Bieber kjendiskategorien i parfymebransjens svar på Oscar, FiFi Awards. Da hadde han slått rekorder med duften «Someday», som solgte for tre millioner dollar de første tre ukene den var til salgs.

Gullgutten: En av dem som virkelig lykkes med salg av godlukt, er denne karen. Justin Bieber slapp sin "Someday" i 2011. Foto: Scanpix

— Jeg ville lage en duft slik jeg liker at jenter lukter, sa sjarmøren i et intervju med det amerikanske talkshowet «Today» i forbindelse med lanseringen.

Bieber-fever

Bieber er den første mannlige kjendisen som lanserer en egen parfyme for det motsatte kjønn. En genistrek, mener amerikanske eksperter, siden unge jenter ifølge Los Angeles Times er de største forbrukerne av kjendisparfymer.

Dufte som Beyoncé: Hun har gitt ut flere parfymer, og økt inntekten sin betraktelig på grunn av det. Foto: PNP/WENN

— Jeg ville lage en duft slik jeg liker at jenter lukter.

Justin Bieber

Beyoncé troner også høyt i dette landskapet. I fjor var «Heat»-kolleksjonen hennes verdens mest solgte kjendisparfyme, den har solgt for 400 millioner dollar så langt. Ektemannens «Gold Jay Z» flyr også ut av butikkhyllene.

Britney Spears har kanskje ikke vært det heteste navnet på musikkfronten de siste årene, men på parfymefronten gjør hun det skarpt. Artisten har solgt mer enn 500 millioner flasker av «Curious» fra 2004. Siden har hun gitt ut ti nye dufter, som til sammen selger for 30 millioner dollar i året, ifølge Hollywood Reporter.

Countryduft: Taylor Swift kom også med sin egen parfyme "Wonderstruck" i 2011. Foto: Evan Agostini

Fortynner magien

Innen parfymeproduksjon er det gode muligheter for høy avkastning, samtidig som risikoen er relativt lav. Likevel er kjendisparfyme-markedet blitt så mettet at store overskudd ikke er garantert.

— Kjendisdominansen fortynner magien i parfymeindustrien, sier parfymeekspert Sue Phillips på parfymenettstedet Scenterprises.com, og legger til:

— J. Lo slipper rimeligere parfymer som «Miami Glow», «Love at First Glow» og «Glowing» etter den innledende hiten «Glow», for å holde konkurransen på avstand.

For den er hard. Christina Aguilera, Gwen Stefani, Halle Berry, Céline Dion, Jennifer Aniston, Jessica Simpson, Kate Moss, Katy Perry, Kylie Minogue, Madonna … Listen er altfor lang til å få plass her. Antonio Banderas, David Beckham, Adam Levine og Carlos Santana er også der ute på markedet. Og veldig, veldig mange flere.

Deltok: Sarah Jessica Parker er en av dem som engasjerte seg i hvordan duften hennes faktisk skulle dufte. Foto: Scanpix

Her i Norge lages det ikke mye parfyme. Men Raymond Kvisvik — fotballprofilen fra Greåker utenfor Sarpsborg - ga ut sin egen i 2007. Parfymen «Super-Ray» ble produsert i Frankrike. Den solgte godt, men det var mest på hjemmebane i Sarpsborg og Fredrikstad at mannfolkene ville lukte som Kvisvik. Halvparten av opplaget ble solgt i Nedre Glomma-regionen.

— Det var veldig gøy! Jeg sto og hang på Olavs Pub på Greåker en sen lørdag, da Roger Palacio i Depend Norge spurte om jeg ville lage en parfyme. Jeg tente på ideen og sa ja. Det er spennende å gjøre noe nytt, og jeg er med på alt som er gærent, sier Kvisvik og ler.

Bestselger: Den avdøde skuespilleren Elizabeth Taylor var først ute. Siden 1991 har hennes "White Diamonds" solgt for en milliard dollar, og produsenten Elizabeth Arden tjener fortsatt mangfoldige millioner dollar i året på den. Foto: Scanpix

— Lukter det noenlunde bra, er det greit. Vi gutter er vel litt enkle sånn.

Raymond Kvisvik

- Moro der og da

Duoen solgte ut det som ble laget, og lot det være med det.

— Men det er mye etterspørsel etter den parfymen, så jeg skulle kanskje laget noe mer. Det var moro der og da.

— Du har ikke et lite restlager hjemme?

— Den siste flasken var tom for et par måneder siden.

— Tjente du mye penger?

— Det var nok mer for show enn at det ble mye penger.

— Hva legger du vekt på når det gjelder parfyme?

— Vi luktet oss frem til jeg fant en parfyme jeg var fornøyd med. Men jeg er ingen parfymeekspert. Lukter det noenlunde bra, er det greit. Vi gutter er vel litt enkle sånn, sier Kvisvik.

Prøver seg: Artist Rihanna promoterer sin nye duft "Reb’l Fleur" i New York i 2011. Foto: Scanpix

Drar opp salget

Bjørn Brochmann er parfymespaltist i D2, og han sier at det drar opp salget å putte en kjendis i reklamen. At det i Frankrike er færre kjendisparfymer enn i USA og Norge.

— På bestselgerlistene i Frankrike finner du det vi vil definere som gamlisparfymer. Å foretrekke kjendisparfymer kommer nok til en viss grad av historieløshet, mener han.

— Generelt har kjendisparfymene lavere status blant dem som virkelig er interessert i parfyme. Et mulig unntak er Jennifer Lopez’ «Glow». Hun fikk dette markedet til å eksplodere da hun lanserte den, og «Glow» er en helt ok parfyme, mener Brochmann.

— Er det vanlig at kjendisen involverer seg i produksjonen?

— Tja, jeg tror det varierer. Oftest begrenser det seg nok til å sette signaturen sin på flasken, men noen - som for eksempel Sarah Jessica Parker - hadde nok en del tanker rundt sin parfyme «Lovely». Men ideen hun startet med høres mye mer interessant ut enn resultatet. Så her tok nok markedsføringshensynet styringen.

Beste duft: TV-personlighet Kim Kardashian lanserte sin duft "Kim Kardashian" i New York i 2010. I 2013 vant hun kategorien "kjendisduft" i FiFi Award – parfymens svar på Oscar.     Foto: Scanpix

— Hva skal til for at en parfyme skal selge?

— Den er helt nødt til å lukte godt. I løpet av kort tid. Jeg tror kjøpsavgjørelsen fattes innen fem til syv sekunder etter at du har luktet parfymen for første gang.

Selv ville han aldri ha kjøpt en parfyme uten å ha prøvd den på i noen timer, minst.

— Du må like begynnelsen og slutten. Få parfymer lukter det samme hele veien, sier Brochmann.

Kilder: stylecaster.com, celebrityperfumestore.com