Agnes Kittelsen mener at en av grunnene til at Knausgård har blitt så stor, er at så mange kjenner seg igjen i det han skriver. Foto: Riksteateret
Min kamps 3622 sider har blitt til en forestilling på 2,5 timer. Etter premieren i Kristiansand, tar Riksteatret med seg forestillingen til 50 steder i Norge. Foto: Riksteateret
Karl Ove Knausgård kommer ikke på premieren i Kristiansand. Foto: Roald, Berit
Regissør Ole Anders Tandberg. Foto: Pedersen, Terje
Agnes Kittelsen gleder seg til å komme hjem og spille "Min kamp" i Kilden. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Bøkene er fantastiske. Jeg leste alle da de kom. Og jeg leste dem igjen nå. Da bok seks kom syntes mange at det var langt, men jeg ville ha mer, forteller skuespiller Agnes Kittelsen til Fædrelandsvennen.

Fokuserer på psyken

Sammen med Christian Rubeck, Ingjerd Egeberg og Øystein Røger spiller hun en av hovedrollene i «Min kamp» som har norgespremiere på Kilden 2. september. Forestillingen som er basert på Karl Ove Knausgårds «Min kamp», hadde urpremiere i Sverige i 2015. Nå har regissør Ole Anders Tandberg bearbeidet den 2,5 timer lange forestillingen til norsk.

— Ole Anders har tatt et psykologisk grep, og fokusert mer på Knausgårds psyke enn på hendelsene. Det er en helt klar dramaturgi i det hele. Han går gjennom barndom, ungdom, tidlig voksenalder, og ender der boken ender. Jeg skjønner ikke hvordan han kunne gjort denne dramatiseringen på en annen måte. Jeg er dypt imponert, sier Kittelsen.

Agnes Kittelsen gleder seg til å komme hjem og spille "Min kamp" i Kilden. Foto: Kjartan Bjelland

— Alle skuespillerne spiller Knausgård i forestillingen. Hvordan er det?- Flere påpeker at jeg er en kvinne på 35. Hvordan kan jeg spille Knausgård? For meg er Knausgård først og fremst et menneske, ikke mann. Det er helt uproblematisk.

Gleder seg

I arbeidet med rollen har Agnes Kittelsen naturligvis lest bøkene nøye.

— Vi skal også spille en del av menneskene i hans liv. Vi skal være unge og gamle, og det er det som gjør dette så interessant. Som skuespiller er dette fantastisk å jobbe med, forteller hun.

Agnes Kittelsen synes at det er stas at norgespremieren er lagt til Kristiansand.

— Det er jeg overlykkelig for. Jeg gleder meg veldig til å komme hjem, og til å være på Kilden igjen, som er et fint hus å jobbe i. Jeg håper at sørlendingene vil omfavne det, og at det kommer mange og ser. Det er et sterkt og fint stoff.

Alle de seks bindene er skrevet i lys av den eksistensielle krisen livet er nødt til å være.

Regissør Ole Anders Tandberg setter også pris på at premieren er i Kristiansand.

— Det er spennende, siden bøkene handler om oppveksten og ungdomstiden der, sier han på telefon til Fædrelandsvennen.

Regissør Ole Anders Tandberg. Foto: Pedersen, Terje

Kom nærmere tekstenTandberg forteller at da han jobbet med den norske bearbeidelsen til «Min kamp» følte han at han oppdaget språket til Knausgård på nytt.

— Jeg har følt at jeg kommer nærmere Karl Ove Knausgårds tekst fordi den er skrevet av en forfatter som er fra den landsdelen som en av skuespillerne er fra. Den svenske teksten er bra, men jeg føler at jeg kommer nærmere på norsk. Jeg har også jobbet videre med teksten, og strøket noen deler, og lagt til noen ting som er dukket opp, forteller Tandberg.

- Har Knausgård vært involvert i prosessen?

— Nei, nei! Jeg har aldri møtt ham. Jeg vet ingenting om hva han synes, og det er spennende.

Jeg tror at Knausgård på en helt ny måte har klart å beskrive oss alle

- Skriver hudløst

- Hva er det ved disse bøkene som fenger så mange, tror du?

— Jeg tror at det handler om at man får et syn på sitt eget liv. Han skriver så hudløst. Derfor kommer vi også til våre egne smertepunkter i livet. Vi er alle ensomme. Livet er en ganske håpløs affære. Det er dømt til undergang, i og med at vi skal dø. Alle de seks bindene er skrevet i lys av den eksistensielle krisen livet er nødt til å være. Vi er større enn de forutsetningene vi får. Det er en kjempekonflikt mellom det rike mennesket, bevisstheten og døden.

Min kamps 3622 sider har blitt til en forestilling på 2,5 timer. Etter premieren i Kristiansand, tar Riksteatret med seg forestillingen til 50 steder i Norge. Foto: Riksteateret

Agnes Kittelsen tror at bøkene fenger fordi så mange kjenner seg igjen.

— Jeg tror at Knausgård på en helt ny måte har klart å beskrive oss alle. Det handler om det rent menneskelige. Det er grunn til at han selger godt i hele verden, tenker jeg.

Norgespremieren blir en samproduksjon mellom Riksteatret, Oslo Nye Teater og Agder Teater. Stykket skal spilles i Kristiansand og Oslo, og på turné til 50 steder i hele landet.

Agnes Kittelsen mener at en av grunnene til at Knausgård har blitt så stor, er at så mange kjenner seg igjen i det han skriver. Foto: Riksteateret

Gode anmeldelser

Tirsdag var det kritikervisning på «Min kamp» i Oslo, og tilbakemeldingene er så langt gode.

— Går det an å vrenge sjela ut av seksbindsverket «Min kamp» på to timer? Ja, og man kan gjøre det helt makeløst, skriver Aftenpostenog triller terningkast 6. — Knausgårds konstante lengsel etter noe annet formidlet i overbevisende spenn fra babyrytmikk og bæsjing til Hitler og Utøya, skriver Adresseavisa og triller terningkast 5. — Knausgårds kamp med seg selv i seks bind er blitt til en forestilling på to og en halv time. Velspilt, god - men faktisk noe for lang, skriver VG og triller terningkast 4

— Det er de mest salgbare og hypede scenene som er valgt ut, så forestillingen bør nok betraktes som en serie highlights fra «Min kamp». Og egentlig er jeg glad for at det ikke er mer enn det, skriver Dagsavisen som triller terningkast 4.