— Det høres jo meningsløst mye ut, men Whatsapp har et enormt antall brukere fra hele verden. Facebook kan nok forsvare dette økonomisk, sier Geir Sand Nilsen, innovasjonssjef i Fanbooster og ekspert på innhold for smarttelefoner.

Onsdag ble det klart at verdens suverent største sosiale medium, Facebook, blar opp 115 milliarder kroner for direktemeldingstjenesten WhatsApp. 25 milliarder av dette er kontanter, resten er aksjer.

Tjenesten brukes på smarttelefoner og lar brukerne sende lyd, bilder, video og tekst til hverandre helt gratis, så lenge de har nettforbindelse. Mer enn 450 millioner mennesker verden over bruker tjenesten månedlig, skriver Forbes.

- Jeg tror oppkjøpet har både en offensiv og en defensiv årsak. Facebook vil ha de 450 millioner brukerne, og de vil rydde en potensiell konkurrent av veien, sier Sand Nilsen.

Facebook har selv drøyt 1,2 milliarder månedlige brukere, 945 millioner via mobil, skriverThe Next Web.

Verdt tre ganger så mye som Schibsted

For å sette kjøpesummen på 115 milliarder kroner i perspektiv: de norske «gigantene» Orkla, Schibsted og Aker Solutions er verd omtrent 120 milliarder kroner – til sammen!

Bare Statoil, Telenor og DNB er større i markedsverdi av selskapene som er notert på Oslo børs.

Norges klart største medieselskap, Schibsted, var ved årsskiftet verdt 43 milliarder kroner ifølge Oslo Børs. Dette er drøyt 1/3-del av kjøpesummen for WhatsApp.

WhatsApp og Facebook blir partnere i en avtale verdt 19 millioner dollar. Foto: MAL Langsdon

Hvordan i all verden kan en enkel mobilapplikasjon som lar brukerne sende meldinger til hverandre være verd så mye penger?Ifølge en pressemelding sendt ut i forbindelse med offentliggjøringen av avtalen, får Whatsapp én million nye brukere hver eneste dag. Like viktig for Facebook og tjenestens fremtidige kommersielle potensial er at 70 prosent av brukerne anvender tjenesten daglig.

Denne frekvensen på bruk regnes som svært høy. Til sammenligning bruker 62 prosent av Facebooks brukere tjenesten hver dag, skriver Business Insider.

Forbes legger også vekt på at Whatsapp har en global masse av unge brukere, en gruppe hvor Facebookikke vokser like raskt som før. Facebook ønsker med oppkjøpet også å styrke sin posisjon blant brukere i fremvoksende økonomier, skriver The Atlantic.

BuzzFeed-skribent John Herrman understreker også at Whatsapp seilet opp til å bli en seriøs konkurrent på Facebooks prioriterte slagmark: Folks smarttelefoner og innen kommunikasjon med tekst.

Fikk ikke jobb i Facebook

— Whatsapp er på vei mot 1 milliard brukere. Tjenester som når denne milepælen er alle ekstremt verdifulle, sier Facebook-sjef Mark Zuckerberg i en kommentar.

Facebook kjøpte bildedelingstjenesten Instagram for seks milliarder kroner i 2012. Et bud på 18 milliarder kroner for bilde- og videodelingstjenesten Snapchat ble avslått i 2013.

En av grunnleggerne av Whatsapp, Brian Acton, søkte for øvrig jobb hos Facebook i 2009. I en fire år gammel twitter-melding som nå hentes frem igjen, skriver han om avslaget på jobbsøknaden og at han optimistisk så frem «til livets neste eventyr». Eventyret ble altså den raskt voksende 120 milliarders-tjenesten WhatsApp.