— Det er ingen som legger ut statusoppdateringer på Facebook lenger, sier Tina Skogheim (16).

Hun har selv over 900 venner på Facebook, men har ikke lagt ut oppdateringer på over to år. Chatfunksjonen bruker hun derimot flittig.

— Det blir mer personlig, påpeker hun.

Foreldrene får skylden

Tina Skogheim og venninnen Emilie Miljan-Baklunds bruk av sosiale medier bekrefter en økende tendens blant unge: Facebook brukes stadig mindre, mens bildedelingstjenestene Instagram og Snapchat samt pratefora som Kik Messenger og WhatsApp, øker i popularitet.

En studie finansiert av EU viser at Facebook omtrent er «død og begravet» blant britiske ungdommer i aldersgruppen 16-18 år. Det skriver den britiske professoren Daniel Miller ved University College London i forskningsmagasinet The Conversation.

Ungdommene synes det er flaut å bli assosiert med Facebook, og det er foreldrene som får skylden. «Mens foreldrene før var bekymret for ungenes Facebook-bruk, er det nå familien som insisterer på å poste bilder og informasjon», skriver professoren.

Emilie Miljan-Baklund synes imidlertid ikke det er særlig flaut å være venn med foreldrene på Facebook, så lenge de ikke legger ut altfor mange bilder av henne.

- Om de tagger meg i bildet, dukker det opp på veggen min. Det er unødvendig, mener hun.

- Nettverkene er blitt for store

Professor Daniel Miller mener at Twitter, Instagram, Snapchat og WhatsApp vil opprettholde sin unge tilhengerskare i 2014, mens Facebook vil fortsette å dale i popularitet blant tenåringene.

Ifølge forfatter og Facebook-ekspert Ida Aalen er tendensen den samme i Norge, men hun sparer på dommedagsprofetiene.

— Undersøkelser av TNS Gallup viser at de under 30 år er mindre aktive på Facebook enn tidligere. Nettverkene er rett og slett blitt for store. Når man er venn med både ekskjæresten, sjefen, nevøene og gamle kollegaer, blir det vanskelig å vite hva man kan skrive. Hva sier du til 700 venner? Den sosiale konteksten forsvinner i takt med antall venner du har på Facebook, sier hun.

Aalen tror likevel Facebook er blitt en så viktig kommunikasjonskanal at få vil slette kontoen. — Det er forventet at du er på Facebook, og det er viktig å være tilgjengelig. Facebook la fra starten av opp til en vekststrategi, hvor målet er å få mange venner. Men dette er et tveegget sverd. Jo flere venner man får, jo mer avhengig blir man av å være tilgjengelig for kontaktene, samtidig som oppdateringene blir færre, understreker hun.

-Integrert del av hverdagen

Ikke alle kjenner seg igjen i påstanden om de unges flukt fra Facebook. Rahman Chaudhry (16) fra Oslo tror Facebook-bruken varierer sterkt fra gruppe til gruppe.

— I min krets og på Oslo Katedralskole får jeg ikke følelsen av at Facebook daler i popularitet, snarere tvert imot. Det er blitt en integrert del av hverdagen for meg og mange rundt meg, skriver han i en melding til Aftenposten - på nettopp Facebook.

- Hva bruker du Facebook til?

— Jeg bruker det til å kommunisere via private grupper, se hva vennene mine driver med, fortelle andre mennesker hva jeg driver med og snakke med vennene mine gjennom chatfunksjonen, skriver Chaudhry.

Instagram risikerer å miste brukere

Ida Aalen synes det er vanskelig å spå hvordan trendene for sosiale medier vil utvikle seg i året som kommer, men hun tror Facebook-eide Instagram står i fare for å møte på utfordringer.

— Kanskje vil vi se den samme effekten som på Facebook. Når du får mange følgere på Instagram, kan barrieren for å poste bilder bli høyere. Nettopp derfor er for eksempel Snapchat blitt populært. Der poster du bilder og videoer for en utvalgt gruppe, og disse blir automatisk slettet etter en stund. Da kan ikke folk komme og ta deg på noe du syntes var morsomt for fem år siden, forklarer hun.

Tina Skogheim og Emilie Miljan-Baklund tror de kommer til å bruker sosiale medier på omtrent den samme måten som før i 2014, men blir ikke forundret om det dukker opp noe nytt.

— Det er gøy å følge med på nye trender, mener de.

Les også:

Forskning viser at de unge bruker Facebook i mindre grad enn før. Foto: Adrian Wyld/Ap