ULLEVAAL (Aftenposten): Fredag presenterte Norges Fotballforbund den nye logoen som skal prege landslagenes drakter.

Det er riksløven som kommer inn i det såkalte crestet, som vil gjelde fra 2015. På podiet satt landslagstrener Per-Mathias Høgmo, fotballpresident Yngve Hallén og generalsekretær Kjetil Siem.

Siem forteller at endringen av landslagets emblem er en del av en større merkevareprosess.

— Vi gjør dette for de tusen hjem, sier Siem.

Det nye landslagscrestet. Foto: NTB scanpix

— I den veien vi er på tur, hvor vi ønsker at Norge skal være en av verdens ledende fotballnasjoner, er det å samle seg bak et symbol som symboliserer verdiene våre, noe som gjør noe med oss både på og utenfor banen, sier Høgmo.- Her er det mange som har jobbet over tid. Vi har koblet det med andre prosjekter. Hva er det vi skal representere? Løven er ikke så kjent i vårt landskap, men det har vært en del av vår identitet helt siden kong Sverre vant i 1184 ved Fimreite, sier Hallén.

Han kunne fortelle at Kongen har fått se logoen. Det skjedde på cupfinalen i høst.

— Han smilte da han så den, sier Hallén.

Ved samme anledning fikk også statsminister Erna Solberg se emblemet, og hun likte hva hun så.

De første som kommer til å spille med det nye emblemet på drakten er sannsynligvis kvinnelandslaget under Algarve Cup i mars.

Kvinnelandslaget er helt sikkert det første som får spille med de nye draktene (Nike blir ny leverandør) i et mesterskap. Det skjer under VM i Canada i juni/juli.

Høgmo: - Gir større motivasjon

Ifølge herrenes landslagssjef Per-Mathias Høgmo er et nytt emblem svært positivt for landslagsgruppen:

— Dette gir meg og spillerne en enda større motivasjon, fastslår Høgmo.

Siem forteller at NFF har tatt lærdom av den omstridte drageprosessen for seks år siden.

— Da ble det droppet fordi flagget ikke var med. Nå har vi vært tydelige på at flagget måtte være med, sier Siem.

— Vår logo er inspirert av riksvåpenet. Det er ikke dyret løve vi er ute etter, men høytidssymbolet. Det løven står for, forklarer Siem.

Generalsekretæren forteller at Norges Fotballforbund har fått 3-4 millioner kroner i økonomisk støtte av det europeiske fotballforbundet (UEFA) i prosessen. I tillegg har forbundet til nå brukt rundt en million kroner.

— Alle vet at dette ikke er billig. Det er viktig å få denne identiteten kommersielt. Dette er en identitet som bare er vår, sier Siem.

Hallén understreker at UEFA har hatt enorm suksess med å bygge opp egne logoer, blant annet med Champions League.

NFF presenterte fredag også ny NFF-logo og kretslogoer. Disse vil heretter få en felles logo.

Dragebråk

Det er seks år siden NFF forrige gang presenterte et nytt emblem. Det skapte enorme bølger da en drage ble foretrukket fremfor det tradisjonelle «flagget på brystet». Den gang var flagget helt borte.

SEKS ÅR SIDEN: I 2008 ble flagget erstattet av en drage. NFF måtte etter hvert snu.

Flagget har vært landslagets symbol helt fra 1920-årene, og allerede i 1931 kom flagget på brystet til landslagsspillerne.I 2008 ble flagget erstattet av dragen, et emblem inspirert av vikingtiden. Da skulle dragen symbolisere kampånd, lagspill, kontroll, styrke og ytelse.

Men kontroll på reaksjonene hadde i hvert fall ikke NFF da. Forbundet ble rett og slett spilt av banen. Daværende kulturminister Trond Giske og daværende landslagssjef Åge Hareide var blant dem som forlangte dragen vekk og inn med flagget igjen. Det tok ikke mange dagene før NFF beklaget selvmålet og fjernet dragen.

På forhånd var det produsert opp rundt 11 000 drakter som skulle selges til supportere. Lageret ble også solgt – og det på én dag, men til kostpris. Dermed kunne ikke forbundet tjene pengene de ønsket på salget av supporterutstyret.

Den gang ble det skrevet at forbundet hadde brukt rundt 300.000 kroner på designet.

Før fredagens pressekonferanse gikk det et rykte om at dragen igjen var blitt vekket til live, omtrent som dragen Smaug i slutten av den første Hobbiten-filmen.

Det stemte altså ikke. Denne gang er emblemet meget godt forankret i hele organisasjonen. I løpet av de rundt to og et halvt år som NFF har arbeidet med dette, har en rekke personer sett utkast og til slutt den ferdige utgaven. Blant annet har landslagsspillerne fra begge kjønn fått lov til å komme med innspill og kommentarer.

Noen har ment at man heller burde gå for et dyr som var kjent fra den norske faunaen, men det er altså ikke dyret løve, men høytidssymbolet man er ute etter.