I 2010 avslører Google brått at de går med planer om å levere bredbånd i hele USA. Under navnet Google Fiber lover de raskere og bedre internett, til en pris som ligger langt under det forbrukerne er vant til.

Nyheten sprer seg raskt. Over 1000 byer i USA stiller seg i kø for å være først ute med å få tjenesten.

Google får samtidig en ekstern leverandør til å produsere nødvendige dekodere til TV-apparater, fulle av programvare fra Google. Det er ingen hemmelighet at Google, som blant annet eier You Tube, kan tenke seg en plass i folks TV-stuer. Fire år senere er fibernettet rullet ut i bare tre amerikanske byer.

Hvorfor har de ikke kommet lenger?

En suksessoppskrift

— Google har ingen planer om å kaste seg ut i dette markedet. Utrullingen av fibernett i USA er bare et godt eksempel på selskapets markedsstrategi. De får andre til å selge sine tjenester for seg, mener Salvador Baille.

Han er partner i det norske analyseselskapet Core Group, som spesialiserer seg på teknologi, media og telekommunikasjon. Baille forklarer hvordan Googles suksessoppskrift fungerer:

Først annonserer de et nytt produkt, for eksempel raskt og billig bredbånd. Eller, som i 2008, den første Android-telefonen.

PR-maskineriet settes i høygir. Folk begynner å snakke. Forventningene stiger.

Deretter får de en ekstern leverandør til å lage det fysiske produktet. For eksempel var det HTC som laget den første Android-telefonen i 2008, også omtalt som «Googles supertelefon». Samsung og LG var raskt ute og varslet at de skulle gjøre det samme.

Alltid foran

Når et nytt flaggskipprodukt fra Google lanseres, er formålet å vise bransje og forbrukere hvilke muligheter som finnes. Dermed må andre produsenter følge etter. De gjør tunge teknologiske investeringer, før de til slutt lanserer produkter fulle av Googles programvare.

Google på sin side, tenker ut neste flaggskip. Imens renner pengene inn. Fra salg av programvare til «konkurrenter». Og fra annonsører som øker sine budsjetter i takt med at enda flere får enda bedre tilgang til nett.

Ønsker kontroll

— Google hverken kan eller vil gjøre alt selv. Isteden lar de andre selge sine tjenester. De har gode rutiner for å ta over internett uten å gjøre store investeringer i maskinvare, sier Baille. Det er alltid det samme mønsteret, ifølge ham.

- Det Google er ute etter, er fullstendig kontroll over alt som kan gi dem informasjon om folks bevegelser. Slik kan de gjøre tjenestene sine stadig mer relevante, og dermed øke egne annonseinntekter.

Nå tror Baille at planene er de samme når det gjelder Googles høyteknologiske briller, som ble presentert til stor ståhei i fjor våres, etter lang tid med spekulasjoner og forventninger.

Microsoft solgte leksikon

Teknologi og forretningsstrategi er blant områdene som BI-forsker Espen Andersen studerer. Han sier beskrivelsen av Googles markedsstrategi langt på vei stemmer, men at den ikke er unik. Både Microsoft og Apple har ved flere anledninger gjort som Google.

Et eksempel er Bill Gates’ satsing på CD-en som erstatning for disketten tidlig på 90-tallet.

- Microsoft investerte mye penger i å gjøre CD-en til standard lagringsformat, men brukerne skjønte ikke hva i all verden de skulle med så mye lagringsplass, sier Andersen.

Derfor måtte Microsoft fylle formatet med innhold, og på den måten motivere kundene til å handle. På denne tiden var det vanlig å vise at man brydde seg om barna sine ved å kjøpe leksikon til dem. Derfor skaffet Microsoft seg leksikonet Encarta for CD-rom, som de nærmest ga bort.

— Dermed fikk brukerne et påskudd for å bruke CD-er, og maskinvareprodusentene begynte å lage PC-er med Microsofts CD-rom, forklarer Andersen.

Alternativ reklame

Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i IKT Norge. Han sier Google, som så mange andre, ønsker å påvirke markedet for å få folk til å ta i bruk ny teknologi.

- Google er et selskap som eksperimenterer mye. På flere av områdene de går inn på, viser det seg også at de blir værende. Mange trodde at Gmail bare var midlertidig, sier Waterhouse.

Han er usikker på om Google Fiber kommer til å bli særlig utbredt.

— Det er nok et ganske lokalt prosjekt. Akkurat som med Google-briller eller klokker, så lager de noe som baner vei for eget operativsystem. Uansett hva Google finner på, støtter det opp under selskapets kjernevirksomhet, som er internett.

Waterhouse mener det hele kan brytes ned til alternativ markedsføring.

— Heller enn å bruke penger på fancy reklame og annonsering, lager de produkter som får folk til å tenke seg om og til se å se nye muligheter, sier han.

Svarer med Googles filosofi

Harald Skaarn i Google Norge henviser til Googles overordnede filosofi når Aftenposten ber om en kommentar på påstandene som kommer frem i denne artikkelen.

Filosofien handler blant annet om at ting løses av seg selv så lenge man har brukeren i fokus, at det er best å gjøre én ting skikkelig bra, og at raskt er bedre enn langsomt.

Videre heter det at du kan tjene penger uten å bruke uærlige metoder, at enestående ikke er godt nok, og at det går an å være seriøs uten dress.