15. desember 2015 ga Helse— og sosialstyret i Kristiansand sin tilslutning til at private leverandører kan levere tilleggstjenester, dersom bruker etterspør dette.

Les også :

Det ble foreslått følgende tillegg: «De ansatte hos leverandørene skal sikres like vilkår som kommunalt ansatte med fokus på arbeidsvilkår, lønn og pensjon». Forslaget falt med 6 mot 3 stemmer. Flertallet nøyde seg med «å stille krav om kunnskap og forståelse av lovverk og rutiner for å ivareta hensyn til brukere med kognitiv funksjonsnedsettelse».

Tjener grovt på lave lønninger

Hva med hensynet til de ansatte? Pleiepersonell, VÅKN OPP! Veien er lagt åpen for private, kommersielle aktører som tjener grovt på lave lønninger, tøffere arbeidstid og skroting av opparbeidede pensjonsrettigheter. Innen 1. april fikk 8 aktører konsesjon. Kommersielle aktører er allerede i sving i Kristiansand, ikke minst på barnehagesektoren. Dette er helt på linje med regjeringserklæringen: «Bruk av konkurranse stimulerer til verdiskaping, bedre tjenester og effektivisering. Det er nødvendig at konkurranse blir et gjennomgående element i offentlig virksomhet.»

K5-avtalen poengterer at alle fem kommuner skal behandles likt.

Pleiepersonell, VÅKN OPP! Veien er lagt åpen for private, kommersielle aktører som tjener grovt på lave lønninger...

Da kan Kristiansand med over 70 % av stemmene i det nye bystyret, enkelt bestemme at vedtak fra Kristiansand skal gjelde for den nye kommunen, også vedtak om konkurranseutsetting.

I intensjonsavtalen er det vanskelig å finne ut hvordan politiske vedtak skal samordnes. Skal generalplanen tilpasses av et flertall i det nye bystyret? Skal motstridende vedtak om, eksempelvis konkurranseutsetting, nulles ut av det samme styret?

Anbudskostnader

På folkemøte i Søgne 27.4.2016 uttalte ordføreren i Søgne:

«Vi har ikke diskutert konkurranseutsetting i K5». Var det ikke viktig nok? Det burde det vært.

Bare anbudskostnadene i Kommune-Norge utgjør ca. 20 — 30 % av kontraktens verdi. Dette ifølge Noralv Veggeland, professor i off. politikk ved Høgskolen i Lillehammer. Den forrige regjeringen regnet på dette, og i 2013 sa kommunalministeren følgende: «Anbudsrunder skaper kostnader og unødvendig byråkrati i Norge for ca. 16 milliarder i året.»

I 2014 kjøpte NAV private tjenester for 6.6 milliarder.

I 2014 kjøpte NAV private tjenester for 6.6 milliarder. Den nye NAV-direktøren Sigrun Vågeng ønsker nå, uavhengig av regjeringen, å stå for bl.a. arbeidsformidlingen selv, og derved spare samfunnet for store kostnader. Også lokale politikere innser at det verken er tjenlig eller lønnsomt å overlate offentlige oppgaver til private, kommersielle aktører. Politikerne i høyrestyrte Moss har fått med seg at kommunale avfallsselskap har 30 % høyere verdiskaping enn resten av fastlandsindustrien. (Menon Business Economics 2015). De har nå vedtatt at ingen nye aktører skal inn i eldreomsorgen.

Hva mer enn konkurranseutsetting har vært et ikke-tema hos de fem ordførerne? T-TIP og TISA? I Nye Kristiansand blir nok flere enn bestemødre, barnebarn og «folk med kognitiv funksjonsnedsettelse» satt ut på anbud.