— Outlet er ikke mye å satse på, men det er en grei måte å rydde opp i butikken på, sier Fredrik Nilsen, daglig leder på Barnas Hus i Sørlandsparken.

Han står mellom halvtomme reoler og sjokkselgere i outletlokalet i Barnas Hus, vegg i vegg med den velfylte hovedbutikken med samme inngangsparti. Bak ham står en rekke kvinner med barnevogn i kø foran kassa der de er i ferd med å tømme butikken til 70 prosent avslag på opphørssalg.

Det er merkelig at Norges største kjøpesenter ligger i landes femte største by.

Åtte måneder etter at butikkledelsen valgte å starte opp et billigere utsalgssted for minst ett år gamle varer med samme inngangsparti som hovedbutikken, skal alt fokus tilbake til sistnevnte. Noen konkurs dreier det seg ikke om.

— Nå ønsker vi mer fokus på kjernedriften vår. Vi åpnet denne outleten som en midlertidig løsning for å krympe butikken, og ser at vi snart er i mål med det. Vi gikk noen runder før vi valgte å legge en outlet vegg i vegg med butikken, men den har ikke blitt en konkurrent til originalen, tvert imot. Vi har hatt gode kundetall i begge butikkene, sier Nilsen.

Den røde inngangen leder inn til nye varer til fullpris, mens den hvite inngangen enn så lenge leder inn til fjorårets produkter til kraftig nedsatt pris. Foto: Eirin Margrethe Fidje

For liten befolkning

Flere outleter har dukket opp i Sørlandsparken de siste årene, både inne på senteret og i parken. Fylkesmannen i Vest-Agder satte tidligere denne uka foten ned i forbindelse med Ikeas planer om å bygge en 10.000 kvadratmeter stor outlet i Sørlandsporten øst, der femti forretninger med fjorårets merkeklær er planlagt.

På nabotomta til Ikea ønsker den svenske giganten å etablere et outlet-senter. Fylkesmannen i Vest-Agder ønsker å stanse planene. Foto: Roald Ankersen

Det går også mot en rekke innstramminger i hva som skal være lov å etablere i parken, og Nilsen på Barnas Hus er ikke i tvil om at smertegrensen i Sørlandsparken er nådd.— Det er ikke nok befolkningsgrunnlag for de størrelsene i regionen her. Det er merkelig at Norges største kjøpesenter ligger i landes femte største by, i tillegg til at det etableres nye, store sentre som for eksempel i Lyngdal. På en vanlig hverdag er jo Sørlandssenteret nesten folketomt, sier han.

Professor i markedsføring ved UiA, Ellen Katrine Nyhus, tror flere outleter vil komme og gå i tiden fremover, nettopp på grunn av en gryende overetablering innen flere bransjer.

— Med en overetablering vil også mange butikker sitte på unaturlig store lagre. Da er det ofte mer lønnsomt å selge varene ut med litt fortjeneste enn å gi dem bort til for eksempel Fretex eller å returnere, sier Nyhus.

Ny kundegruppe

Ellen Katrine Nyhus, professor UiA Foto: UiA

Innen barneutstyrssegmentet sloss Barnas Hus med tre andre konkurrenter bare i Sørlandsparken. Nilsen sammenlikner bransjen med sportsbransjen, som også er sterkt representert på senteret og i parken med store varehus og outletbutikker. Med sin egen outlet-satsing mener Nilsen at butikken fikk henvendt seg til en større kundegruppe, selv om behovet for outletbutikken nå fremstår som mettet.Også UiA-professoren mener at outlets har blitt en attraktiv distribusjonskanal for mange merkevarer, og at nye kundegrupper kan nås gjennom billigutsalgene.

— Overskuddslagre er gjerne ikke helt nye varer, og trekker helst kundene som er prisbevisste og på utkikk etter gode tilbud, mens trendbevisste kunder ofte holder seg til de etablerte butikkene med nye, moderne produkter, sier Nyhus.