Avtaler for 160 millioner kroner er foreløpig inngått for de neste 4-8 årene. Ytterligere tre storavtaler skal reforhandles i løpet av det kommende året.

RBK har ni såkalte partneravtaler, som drar inn storparten av klubbens sponsorinntekter. Seks av disse utløper dette året, men er allerede så godt som ferdigforhandlet. Dette er avtaler med en grunnpakke verdsatt til mellom to og to og en halv millioner kroner årlig.

Reitan snart klar

— Vi har minimum opprett-holdt nivået på disse avtalene. Hvis vi ser bort fra avtalenes forskjellige varighet og innhold, kan vi røft regnet si at vi har oppnådd en økning på mellom 10 og 15 prosent, sier markedsdirektør Erik Espeseth i Rosenborg.

Reitangruppen fortsetter sannsynligvis som klubbens hovedsponsor.

Innholdet i avtalen vil bli offentliggjort om kort tid. De tre avtalene som gjenstår, er storavtaler med Norsk Tipping, Shell og Telenor. I sum er det Adidas-avtalen og avtalen med Reitan-gruppen som er de to største.

RBKs noe slappe innsats i serien i år har altså ikke gitt konsekvenser for sponsorinteressen rundt klubben. De seks ferdigforhandlede avtalene ble alle ferdige før det var klart om RBK fikk delta i Mesterligaen.

Substansen holder

— Det tyder på at vi har bygget så mye substans at vi kortsiktig ikke er avhengig av sportslige resultater på toppnivå. Vi har lagt inn så mye kryss-business i avtalene- forretningsmessig samarbeid mellom avtalepartnerne- at det har gitt direkte resultater på bunnlinja deres.

Men hvis dette fortsetter over tid, vil det kunne få konsekvenser og skade merkevaren RBK. Mange av de store avtalene avhenger av at vi er en nasjonal merkevare, noe vi blir gjennom deltagelse i Champions League.

Jeg bruker å si det slik, at avstanden fra Hamar (Norsk Tipping) eller Fornebu (Telenor) blir kortere til Trondheim når RBK spiller i Champions League. Om vi ikke gjør det, er det kortere vei til Vålerenga eller Norges Fotballforbund. Men vi tåler ett år uten topp resultater, sier Espeseth.

Prosessen med å reforhandle sponsoravtaler tar rundt ett år. De seks avtalene som nå er ferdigforhandlet ble påbegynt i juni 2004. De tre siste vil ferdigstilles i løpet av neste sommer.

Langsiktige mål

— Og det er ingenting som tyder på at ikke de tre siste også blir med videre. Man skulle kanskje tro det ville være tungt å forhandle en avtale når vi ligger på kvalikplass i serien, men foreløpig ser det veldig bra ut. Det viser at partnerne våre har langsiktige mål, og at vår substans ikke er avhengig av kortsiktige resultater. Men vi tror på at vi skal være i toppen igjen i 2006 eller 2007, sier en fornøyd markedsdirektør Erik Espeseth.