1. Hvorfor svingte flyet skarpt til venstre?

Militære radarer viser at MH370 svingte skarpt vestover og vekk fra den planlagte ruten til Beijing. Da var flyets kommunikasjonssystem allerede slått av.

Det finnes to mulige forklaringer: Et alvorlig problem, som en brann eller plutselig trykkfall, fikk piloten til å endre kurs i den hensikt å lande et annet sted enn planlagt. Onde hensikter, enten fra en av pilotene eller en kaprer, er en annen mulighet.

Med mindre «den svarte boksen» blir funnet, vil alt som skjedde i cockpiten i det øyeblikket forbli et mysterium.

Les også:

2. Kan en av pilotene ha styrtet flyet for å ta selvmord?

Det har vært flere spekulasjoner om hvorvidt en av pilotene styrtet flyet i et selvmordsforsøk. Politiet har ransaket boligene til pilot Zahire Ahmad Shah og annenpilot Fariq Abdul Hamid uten å finne spor som tyder på at dette stemmer. De fant imidlertid en flysimulator hjemme hos Shah, og den blir fortsatt undersøkt av politiet.

Dersom teorien stemmer, ville det ikke ha vært første gang. Aviation Safety Network sier det har vært åtte flystyrter som følge av pilotens selvmord siden 1976. Les også:

3. Er det i det hele tatt en mulighet at flyet kan ha blitt kapret?

Passasjerfly har blitt utstyrt med forsterkede dører inn til cockpit for å hindre inntrengere fra å ta kontroll siden terrorangrepene 11. september. David Learmount i Flight International magazine sier til BBC at dørene til cockpit er «skuddsikre» og «ikke kunne ha blitt brutt opp med en øks».

— Ingen hadde klart å komme seg inn før pilotene hadde gitt signal om hva som var i ferd med å skje, sier Sylvia Wrigley, småflypilot og forfatter av boken Why Planes Crash til BBC.

Likevel har mange påpekt at det vil være mulig å komme seg inn i cockpit i visse øyeblikk, for eksempel når en av pilotene besøker toalettet eller har et gjøremål i kabinen. Noen flyselskaper har doble dører for å beskytte seg mot dette.

I alle tilfeller hadde det vært enkelt for et medlem av kabinbesetningen å sende ut nødsignal. Det har ikke skjedd her.

Les også:

4. Har flyet styrtet som følge av en rekke tragiske hendelser?

De fleste teorier har så langt har vært basert på antakelser om at kommunikasjonssystemet og transponderen bevisst ble deaktivert. Dette støttes også av malaysiske myndigheter.

Likevel mener flere eksperter at det er mulig at en rekke uforutsette hendelser kan ha ført til en flystyrt.

— Det kan ha gått galt i etapper. En brann kan ha startet i en del av flyet og slått ut deler av systemet, eller det kan ha skjedd et gradvis trykkfall. Hvis pilotene var bevisstløse kan flyet ha fortsatt på autopilot helt til det gikk tom for drivstoff, sier Wrigley til BBC.

For at denne teorien skal stemme må den første hendelsen ha slått ut samtlige muligheter pilotene hadde til å kommunisere med noen på bakken.

Les også:

5. Hvorfor slo ingen alarm da flyet sluttet å sende signaler?Flyet forsvant fra sivile radarer akkurat i det øyeblikket det fløy over fra malaysisk til vietnamesisk luftrom over Sør-Kinahavet.

David Barry, flyekspert fra Cranfield University, sier til BBC at dersom flyet forsvant i Europa, ville noen ha slått alarm øyeblikkelig.

— Jeg forventer i det minste at de som kontrollerer lufttrafikken forsøker å ta kontakt med et fly i nærheten for å oppnå direkte kontakt. Pilotene har tilgang på et system hvor de kan se posisjonen til andre fly for å forhindre at de kommer for nærme, sier Barry.

Tidligere Boeing 777-pilot, Steve Buzdygan, sier imidlertid at det er en dødtid på cirka ti minutter når et fly skifter luftrom på de sivile radarene. Det kan være forklaringen på at ingen slo alarm.

Les også:

6. Hvorfor er det ikke enklere å spore et fly med satellitter?

Leteaksjonen som foregår cirka 2500 kilometer sørvest for den australske byen Perth baserer seg stort sett på bilder fra kommersielle satellittselskaper.

Dan Schnurr, teknisk sjef ved Geospatial Insigth, sier til BBC at det finnes cirka 20 satellitter som kan ta slike bilder. Omtrent ti av dem tar bilder på en daglig basis. Bildene blir sendt fra satellittene i løpet av et par timer og ned for analyse.

Det er altså fordi selve analysen av det enorme bildemateriale tar tid at det ikke finnes ferskere satellittbilder å basere søket på.

Det er også satellitter som eies av militære og myndighetene, men disse har ikke vært fremtredende i søket etter MH370. Det har ført til spekulasjoner om myndighetene holder tilbake informasjon.

Les også:

7. Hvorfor ringte ikke passasjerene hjem?

Malaysia Airlines har fortsatt ikke funnet spor etter meldinger eller telefonsamtaler fra noen av passasjerene på MH370. Det at det ser ut til at ingen har brukt telefonen sin kan bety at flyet fløy høyt, var over vann, eller at passasjerene ikke var ved bevissthet, sier eksperter.

Kinesiske pårørende har fortalt at de hørte ringesignal da de prøvde å ringe sine kjære etter flyet forsvant. Eksperter har fortalt at dette kan komme av at man kan få ringesignal når nettverket prøver å lete og koble seg til en telefon.

Les også:

8. Hvordan kan et så stort fly forsvinne så lett?

For mannen i gata er nok det mest uforståelige med flymysteriet at et fly på denne størrelsen kan forsvinne så lett uten å bli oppdaget. I en tid hvor vi er vant til å kunne spore en stjålet mobiltelefon, er det vanskelig å forstå at et passasjerfly kan forsvinne i løse luften hvis et par systemer blir slått ut.

Barry sier til BBC at det finnes teknologi som gjør det mulig for fly å sende ut fullstendig realtidsinformasjon til satellitter når det skjer noe galt eller systemet slås av manuelt. Problemet er at flyene er «øyeblikksbilder fra den tiden de ble designet».

— Boeing 777 kom i drift på begynnelsen av 90-tallet. Teknologien er fra den tiden, sier han.