Letingen etter Malaysia Airlines Flight 370 har pågått i over en og en halv uke, men det er fremdeles ikke bekreftet noen funn fra flyet. Men det kommer stadig ny informasjon fra myndighetene i landene som er med på leteaksjonen.

Det tok thailandske myndigheter ti dager før de delte radarinformasjon. Det ble kjent først i tirsdag at de kan ha fanget opp flyet.

Radarinformasjonen skal også vise at flyet tok en skarp sving vestover like etter det forsvant fra radaren.

12 minutter

En amerikansk tjenestemann sier til CNN at de nesten er helt sikker på at kursendringen ble gjort fra cockpiten minst 12 minutter før co-piloten sa «all right, good night». Han sier også at Boeing 777-flyet allerede hadde tatt sin første sving vestover da den siste muntlige meldingen kom fra flyet.

Flyet, med 239 personer om bord, tok av fra flyplassen i Kuala Lumpur klokken 00.40 lokal tid, og skulle ha kurs mot Beijing i Kina. Men det siste signalet fra flyets transponder kom klokken 01.20.Informasjonen fra som kom frem i går viser at thailandsk radar plukket opp et fly som hadde skiftet kurs og var på vei tilbake mot Kuala Lumpur, og senere vendte mot høyre i retning av den malaysiske byen Butterworth ved Malakkastredet. Radarsignalet, som ble plukket opp klokken 01.28, var uregelmessig, og hadde ikke med informasjon om flynummeret.

Flyets siste signal skal ha blitt fanget opp klokken 08.11, men etterforskerne klarer ikke å finne en nøyaktig plassering for flyet. De kan heller ikke si om flyet var i luften i det hele tatt på dette tidspunktet.

Les også:

Enormt område

Etterforskningen av pilotene og de andre om bord i flyet har ikke gitt svar på de store spørsmålene i saken. Etterforskerne vet fremdeles ikke hvem som hadde kontroll over flyet da det endret kurs, hvorfor kursendringen ble gjort, eller hvor flyet er nå

Kommunikasjonen med flytårnet har også blitt undersøkt, men det er ikke funnet tegn på stress, som kunne tyde på at det var noe alvorlig galt på gang.

Eksperter sier at det er stor sjanse for at flyet aldri blir funnet, om det ikke blir funnet vrakdeler fra flyet i leteområdet, ifølge Washington Post. Letingen etter flyet pågår fortsatt i et enormt område som strekker seg fra havområdet vest for Australia til Kasakhstan i Sentral-Asia.

En kilde som står etterforskningen nær, opplyser til nyhetsbyrået Reuters at de tror flyet fløy langt sør, ifølge NTB.

— Arbeidshypotesen er at det fløy sørover, og helt til den sørligste delen av den luftkorridoren, sier kilden med referanse til leteområdet som strekker seg fra Indonesia til den sørlige delen av Indiahavet, vest for Australia.

Maldivene

Meldingen om etterforskernes hovedtese kommer etter at landsbyboere på Maldivene sier de så et fly som fløy i lav høyde samme dag som det savnede malaysiske flyet forsvant.

Innbyggerne på øya Kuda Huvadhoo mener det var en jumbojet de så, ifølge nettavisen Haveeruonline. Men i likhet med det savnede flyet av typen Boeing 777 skal det ha vært hvitt og rødt.

- Jeg har aldri sett et jetfly så lavt over øya vår før. Vi har sett sjøfly, men jeg er sikker på at dette ikke var et av dem, sier et av øyenvitnene ifølge NTB.

Malaysiske myndigheter sier på en pressekonferanse at de har vært i kontakt med militæret på Maldivene, som sier at dette ikke kan være riktig.

Søk under vann

Malaysiske myndigheter har bedt om hjelp til å søke etter flyet under vann, men har ifølge avisen ikke ennå svart på henvendelsene fra Woods Hole Oceaographic Institute i Massachusetts i USA.

Dave Gallo, som jobber ved instituttet, sier at de først må finne vrakdeler som kan fortelle noe om hvor flyet kan befinne seg.

— Det er som å finne en nål i en høystakk, så det er viktig at vi vet at vi leter i rett høystakk, sier Gallo.

Air France

I juni 2009 forsvant Air France flight 447 over Atlanterhavet. Det tok fem dager før letemannskaper fant vrakdeler.

Med hjelp av beregninger av havstrømmer og den siste kommunikasjonen fra flyet, ble et søkeområde angitt.

Rundt to år etter flyet gikk ned i havet fant Woods Hole den svarte boksen, selv om den hadde sluttet å sende ut signaler.

- Vanskeligere

Franske eksperter, som også var med på etterforskningen av Air France-flyet, skal være på plass i Kuala Lumpur for å bistå i etterforskningen.

— Denne forsvinningen er veldig annerledes enn Air France-saken. Denne saken er mye vanskeligere, sier Jean Paul Troadec, som er spesialrådgiver for Frankrikes råd for etterforskning av lufthavarier, ifølge CBS News.

Les mer:

Nødsignaler fra flyet var ifølge etterforskerne en viktig grunn til at de til slutt fant Air France-flyet. Fordi at kommunikasjonssystemene ble slått av, har ikke slike signaler blitt funnet etter Malaysia Air Flight 370.