De siste ukene har DNB kjørt en massiv markedsføringskampanje for sin nye vennebetalingstjeneste «Vipps», som skal ha passert 200.000 brukere.

FORUTSETNINGER: Bortsett fra at «alt du trenger er et mobilnummer» for å iverksette en overføring, medfører påstanden om at Vipps er rask og enkel i bruk i følge Forbrukerombudet kun riktighet når en del forutsetninger er oppfylt. FOTO: Skjermdump DNB

Tjenesten lar brukerne føre over penger til hverandre med mobilen, slik blant andre den norske mobilbetalingstjenesten Mcash og Eikas Snapcash allerede tilbyr.Men så veldig «vipps» går detnødvendigvis ikke. Slik vi skrev etter å ha prøvekjørt tjenesten, forutsettes det at både betaler og mottaker har samme bank for at pengene skal kunne «vippses» direkte over.

Selve transaksjonen går heller ikke raskere enn andre overføringer mellom norske bankkonti.

— Ikke godt nok

Nå mener Forbrukerombudet at dette ikke kommer godt nok frem i markedsføringen av Vipps.

— Dersom Vipps brukes på fredag ettermiddag og mottaker ikke har registrert en DNB-konto i Vipps, vil ikke pengene være tilgjengelig for hverken betaler eller mottaker før mandag morgen. Det må det opplyses tydligere om, sier forbrukerombud Gry Nergård til oss.

Hun savner også bedre opplysninger om selve prisen for tjenesten.

— Vår vurdering av markedsføringen sett opp mot forbrukerhenvendelsene vi har mottatt, samt tjenestens egenskaper, viser at markedsføringen av Vipps reiser spørsmål etter markedsføringslovens bestemmelser om urimelig og villedende handelspraksis, sier Nergård.

IKKE FORNØYD: Forbrukerombud Gry Nergård har bedt DNB om en tilbakemelding. FOTO: CF-Wesenberg/kolonihaven.no Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

F orbrukerombudet har derfor sendt brev til DNB der de ber om en redegjørelse innen 27.juli. — På grunn av den omfattende markedsføringen har vi sett behovet for å sette en relativt kort frist til tross for at vi er midt i fellesferien, sier Nergård, som forteller at DNB har sagt at de allerede har igangsatt arbeidet med å gjøre endringer i markedsføringen på flere av punktene vi tar opp i brevet.

Betalingen kan bli fryst i ti dager

Forbrukerombudet er heller ikke fornøyd med SMS-meldingen som sendes til betalingsmottakere som ikke er Vipps-kunder.

Den inneholder ikke informasjon om at dersom mottaker lar være å bli Vipps-kunde, vil pengene tilbakeføres til betaler etter 10 dager.

For forbrukere som skal ta stilling til om de ønsker å bli Vipps-kunde, mener Forbrukerombudet det vil være vesentlig å kjenne til at ikke pengene som er forsøkt overført med Vipps går til spille dersom de ikke blir kunde.

— Unnlatelsen av å gi denne opplysningen i SMS-en er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet, og at SMS-en slik den er utformet representerer villedende og forbudt handelspraksis, sier Nergård.

Endrer markedsføringen

DNB mottok kravene fra Forbrukerombudet forrige uke, og har over helgen utarbeidet et svar. Nå vil de tilpasse markedsføringen til Forbrukerombudets krav, og være tydeligere i beskrivelse av appen i appstore.

— Vi presiserer at det er et gebyr når man bruker Vipps, forteller Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Westerveld understreker at det kun er markedsføringen som har vært utydelig. For dem som bruker appen har det ikke vært noen tvil kostnadene ved overføring.

— Men det er fint at Forbrukerombudet følger med, legger han til. Allerede tirsdag kommer de første tilpassede annonsene på trykk.

De vil også være tydeligere rundt at noen overføringer tar lenger tid dersom mottaker ikke er DNB-kunde, gjennom beskrivelsene av appen.

Westerveld forteller at selv om overføringen med Vipps kan ta noen timer, blir beløpet låst, i motsetning til nettbank der en overføring kan kanselleres.

DNB presiserer også i SMSen som går til dem som har ventende beløp, at pengene blir returnert til avsender dersom man velger ikke å laste ned Vipps.

Les også: