Stadig flere bruker bank via app på mobilen. En undersøkelse nettstedet penger.no har gjort i samarbeid med konsulentfirmaet Deloitte og kommunikasjons— og designbyrået Halogen, viser at det er store forskjeller på bankenes mobilbankløsninger.

Til topps i mobilbankbarometeret går Skandiabanken etterfulgt av Sparebanken Vest og Sparebank 1 SR Bank. Brukervennligheten har stått sentralt i vurderingen.

Dårligst ut kommer Danske Bank og Handelsbanken. Også Norges største bank DNB, havner langt ned.

Mobilbankbarometeret som gjennomføres for første gang, er en ekspertevaluering basert på brukervennlighetskriterier innenfor følgende syv funksjonsområder (velg tabeller i flikfunksjonen):

Overrasket over at det ikke satses mer

— Det er flere store banker som henger etter. Det burde være helt unødvendig, all den tid at de digitale prosessene til de beste på hvert enkelt bruksområde ligger åpent tilgjengelig for inspirasjon og kopiering, sier administrerende direktør i penger.no, Rune Brunborg.

Anders Milde Gjendemsjø i Deloitte er overrasket over testresultatene.

— Det overrasker oss at de fleste banker leverer mobile tjenester som er midt på treet og at det ikke er flere som satser sterkere på denne kanalen og gjør det virkelig bra. Vi noterer også at det ikke er de største bankene med flest ressurser som har de beste løsningene, men snarere den rene internettbanken Skandiabanken, etterfulgt av to regionale banker, Sparebanken Vest og SR-Bank.

Han mener norske banker har en lang vei å gå med hensyn til å være innovative og ta i bruk tilgjengelig teknologi, og trorteknologitunge aktører fra andre bransjer vil forsøke å ta den ledige posisjonen som banken med den aller beste mobilbankløsningen

- Det er en høy grad av adopsjon blant kundene for ny teknologi, men en for lav grad av innovasjon blant bankene, sier Gjendemsjø.

Alt kan bli dyrere med mobilbetaling

Bankene kjenner seg ikke igjen

Stian Arnesen er kommunikasjonssjef i Danske Bank. Foto: Danske Bank

— Vi er svært overrasket over resultatene i denne saken. Dette gjelder både for vår egen del, men også hvordan noen av våre konkurrenter kommer ut. Testen tegner et bilde av det norske mobilbankmarkedet vi på ingen måte kjenner igjen og som ikke samsvarer med andre analyseselskapers rangeringer, eksempelvis Cicero consultings «Digital benchmark», sier kommunikasjonssjef i Danske Bank, Stian Arnesen.Arnesen viser til at banken har en mobilbank-app som har vunnet flere tester i utlandet og som har en svært god score i App-store, samt gode tilbakemeldinger i kundeundersøkelser.

Han reagerer på flere testpunkter hvor banken får trekk, blant annet for bruken av to ulike vinduer for dagligbanktjenester og ett for investeringsområdet. En løsning Arnesen i motsetning til testerne, mener fungerer godt og slik kundene er vant til.

Kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken, Lars N. Sæthre , synes det er vanskelig å kommentere uten å ha dybdeinnsikt i undersøkelsen og svarer derfor på et overordnet nivå.

— Vi vet at mobilbanken er viktig og populær blant kundene våre, og for Handelsbanken er det viktig med smarte og digitale løsninger som gjør kundehverdagen enklere. Nylig lanserte vi BankID på mobil og snart kommer enklere pålogging, sier Sæthre, som understreker at Handelsbanken år etter år ligger i toppen på kundetilfredshetsmålinger som Norsk kundebarometer og EPSI Norge gjennomfører.

DNB: - Ikke en undersøkelse

— Dette er ikke en undersøkelse, men en vurdering gjort av to, tre eksperter. Vi mener at vår mobilbank i sum er mest brukervennlig, blant annet fordi vi har lagt de mest brukte tjenestene som saldo, siste transaksjoner og overføring tilgjengelige i appen utenfor pålogging. Dette kan vi ikke se at vi får uttelling for her, fordi vurderingene gjelder påloggingsmetode og andre standardkriterier, sier konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen, og viser til at DNB nå har tolv millioner kundebesøk i måneden i mobilbanken mot 8,5 millioner i nettbanken.

Penger.no er et kommersielt selskap og er i samme konsern som Schibsted-avisene.

Les også:

Kampen om mobilbetaling hardner till