På et frokostmøte i regi av Mandal Handel- og Service Forening lanserte Alf Erik Andersen forslaget om å legge trafikken i tunnel under sentrum. Foto: Espen Sand

MANDAL: — Jeg har en visjon om bilfritt sentrum. Tenk for et liv vi kunne hatt i gatene med bilfritt sentrum. En tunnel under sentrum er realistisk og det billigste alternativet, sier Alf Erik Andersen, ordfører i Mandal kommune.

Andersen lanserte forslaget om tunnel under sentrum på et frokostmøte i regi av Mandal Handel- og Service Forening fredag morgen.

Følg FVN Mandal på Facebook

Bystyrerepresentantene har allerede vedtatt at Mandal i et langsiktig perspektiv skal ha et bilfritt sentrum. Alternativet som har vært belyst er tunnel inn i Kronheia, øst for Mandal sentrum, en omfattende løsning med avkjørsel både mot E 39 og sentrum øst inne i fjellet.

På et frokostmøte i regi av Mandal Handel- og Service Forening lanserte Alf Erik Andersen forslaget om å legge trafikken i tunnel under sentrum. Foto: Espen Sand

En billigere løsning

Frp-ordføreren mener det nye forslaget er langt billigere.

— Det er foretatt en grovberegning som sier at tunnel under sentrum er billigere per meter enn gjennom Kronheia. Under Bryggegata kan tunnelen lages i sand, mens gjennom Kronheia må den lages i fjell, sa Andersen.

Jeg vil ikke kjøre et one mans show

Ovenfor store deler av Handelsstanden i Mandal var ordføreren tydelig på at han må ha støtte for å ta forslaget videre til fylkeskommunen.

— Uten støtte fra sentrale foreninger innen næring og handel vil jeg ikke presse gjennom dette forslaget. Jeg vil ikke kjøre et one mans show, selv om jeg har en klar visjon om bilfritt sentrum. De tilbakemeldingene jeg har fått virker å være delte, påpeker han.

80 prosent mindre trafikk

Med bilfritt sentrum regner Andersen med at 80 prosent av dagens trafikk vil forsvinne. Det skal lages en ordning for nødvendig gjennomkjøring og levering til butikkene i sentrum.

Så lenge næringen i Mandal blir tatt med på råd er jeg positiv

— Vi må ha varelevering på visse tidspunkter i døgnet. Taxi, buss og utrykningskjøretøyer må også ha mulighet for gjennomkjøring, mener ordføreren.

Leder for Mandal Handel- og Service Forening, Espen Regevik, er i utgangspunktet positiv til planene ordføreren lanserte.

— Ja, så lenge næringen i Mandal blir tatt med på råd, er jeg positiv. Men for å få dette til må infrastrukturen bedres, understreker Regevik.

Krever parkering ved butikk

Christian Berge Haugen, daglig leder for Jernia i Bryggegata, reagerer på betegnelsen bilfritt sentrum.

Butikken må være tilgjengelig for kunder som skal handle hos oss

— Jeg har følt meg ganske berørt av det alle kaller prosjektet bilfritt sentrum. Slik jeg har forstått er det ikke snakk om å stenge Bryggegata fysisk. Tunnel under sentrum er en spennende tanke, men kundene våre må være sikret like gode eller bedre vilkår enn i dag. Butikken må være tilgjengelig for kunder som skal handle hos oss. En kunde som for eksempel skal kjøpe en grill kan ikke bære den med seg. Han må få parkere utenfor butikken, mener Berge Haugen.

Amfi-leder Rune Juliussen sier at kjøpesenteret ikke blir særlig berørt av planene.

— Det er første gang jeg hører forslaget, men jeg synes ordføreren la det frem på en fin måte. Han ønsket samarbeid med næringen om planene. Det er bra at det tenkes positive tanker om et mer attraktivt sentrum, mener Juliussen.