1. Handelen øker som regel

— Erfaring og undersøkelser, både fra Norge og utlandet, viser at begrensninger for biltrafikken kan bidra til at sentrumshandelen blir styrket. Årsaken er at mange brukere av sentrum setter pris på et bilfritt miljø. Færre biler gir et triveligere og mer attraktivt sentrum, og får folk til å dra oftere til sentrumsbutikkene. Størrelsen på byen og byens avhengighet av biltrafikken spiller inn. Som regel er det snakk om å fjerne parkeringsplassene som ligger ved veien – som forslaget i Stavanger. I byer som Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim er det bare en liten del av parkeringsplassene som ikke er i parkeringshus. Og parkeringshusene er sjelden fulle. De positive effektene ved å gjøre byen bilfri henger selvfølgelig også sammen med hva du gjør med de nye, bilfrie gatene. De må bli trivelige steder å gå og være, sier Aud Tennøy, forskningsleder i Transportøkonomisk Institutt (TØI) til Aftenbladet.

2. Bilister bruker ikke mest

— Flere undersøkelser, blant annet en helt fersk i Trondheim, viser at det ikke er de som bruker bil til sentrum som handler mest. De gjør de største enkeltinnkjøpene, men over tid er det de som går, sykler eller bruker kollektivt til sentrum som bruker mest penger. Fordi de handler oftere enn de som kjører bil. Mange som driver handel i sentrum overvurderer hvor langt folk reiser for å komme til dem. De har trolig flere kunder som ikke bruker bil enn de tror. En annen myte er at man ikke kan kjøpe kjøleskap, biler eller møbler i sentrum. Tendensen er at man ser varene i butikkene og bestiller dem levert hjem. Denne utviklingen reduserer behovet for bil i sentrum.

3. Handel er ikke viktigst

— Handelen er en viktig attraksjon i sentrum. Derfor ser vi at byen blir mer levende ved hjelp av store drivere som Hennes & Mauritz, Vinmonopolet eller XXL. Samtidig må vi ikke glemme at vi også gjør andre ting. Da folk i Oslo ble spurt om hvordan de brukte byen, svarte folk dette og i denne rekkefølgen: "møte bekjente", "spise/drikke", "oppleve bystemning" – og "gjøre planlagte byinnkjøp". Bilen tar også opp mye plass, både kjørende og parkerte biler. Med mindre trafikk og parkering blir det bedre plass til folk.

4. Butikkutvalget endres

— Det blir gjerne noen omstruktureringer i starten. Butikker i gater med god biltilgjengelighet kan få problemer og bli lagt ned. Samtidig vil det dukke opp nye i disse gatene. Et eksempel fra Oslo er Torggata. Der ble flere møbelbutikker stengt da byen ble bilfri. Nå er det interiør-butikker der. En annen ting som kan påvirke butikksammensetningene er at leieprisene gjerne øker i gatene som blir bilfrie.

5. Boligbygging betyr mest

— Det handler ikke mest om handel eller bilfrie gater, men om byplanlegging. Hvis du bygger alle boligene og arbeidsplassene i utkanten av byen er det færre som reiser til sentrum. Den beste måten å styrke sentrum på er å bygge boliger og etablere arbeidsplasser, samtidig som du holder igjen byggingen av kjøpesentrene. Slik jeg har forstått det, legge ny sentrumsplan for Stavanger opp til nettopp dette, avslutter Tennøy.