Flere personer skal ha opplevd en lignende feil som den som rammet Altinn-portalen i fjor. Da fikk 2000 nordmenn se profilen til det som etter hvert ble kjent som «Altinn-Kenneth».

Har du blitt rammet av feilen? Ta kontakt med Aftenpostens journalist eller ring 02286!

I 2012 stengte Brønnøysundregistrene portalen, ifølge en pressemelding fordi de legger stor vekt på sikkerheten. I årets pressemelding, med tittelen «Fant raskt feilen», skriver Brønnøysundregistrene at de setter «sikkerheten høyt».

16 personer rammet av feilen

I alt skal 16 personer være rammet av feilen, etter det Brønnøysundregistrene kjenner til. Minst åtte personer har sett forskjellig informasjon fra andre.

Klokken 21.39 tirsdag kveld oppstod det en feil med en av serverne. Serveren ble tatt ut av drift klokken 22.59, ifølge avviksmeldingen som er sendt til Datatilsynet.

— Det gjorde at et fåtall personer fikk litt forskjellige brukerdata fra en annen person enn dem selv, sier Jørgen Ferkingstad, kommunikasjonsansvarlig i Altinn, til Aftenposten.

Han forsikrer at Brønnøysundregistrene har sikret seg mot at dette skal skje med andre brukere.

— Dersom feilen skulle oppstå igjen vil ikke brukeren få se andres data, men få en feilmelding, sier han.

Han understreker at det dreier seg om profilinformasjon, og ikke skattedata. Informasjonen som har havnet på avveie kan være alt fra at brukeren foretrekker nynorsk til at man har fått opp en annen persons meldingsboks, men minst én person skal ha sett fødselsnummeret og navnet til en annen bruker.

Ifølge Ferkingstad kjenner de foreløpig til at åtte personer rammet. De færreste av de åtte skal ha sett fødselsnummeret til andre personer.— Men dersom åtte personer har sett dataene til andre, så er vel 16 personer rammet?

— Det er i og for seg riktig det du sier. Det vi har fått rapport om er at åtte personer har opplevd feilen og sett forskjellig informasjon fra andres profil.

Nå jobbes det med å komme i kontakt med personene som er rammet.

— Vi overvåker også serverne spesielt nøye, sier han.

- Avhengig av tillit

Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, betegner feilen som alvorlig, men understreker at det ikke er snakk om sensitive personopplysninger som er på avveie.

— Det er en begrenset krets som har sett denne informasjonen. Et fødselsnummer inneholder noe informasjon, men det skal mye til at det kan brukes til noe. Folk må ikke miste nattesøvnen, sier han.

— Altinn er et system som er avhengig av tillit. Det skal håndtere mye av vår kommunikasjon med det offentlige, sier Thon til Aftenposten.

— Det er alvorlig når dette skjer for andre år på rad. Jeg regner med at de gjorde mye arbeid i fjor for at dette ikke skulle skje igjen, sier Thon.

Han påpeker også at Altinn har håndtert feilen korrekt, ved å sende en avviksmelding til Datatilsynet og ta problem-serveren ut av drift.