— Ingen tvil om det er store beløp det er snakk om. Derfor er det gledelig at vi kan se en lysning i tunnelen når det gjelder driftsstabiliteten til flytypen.

Det sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten.

Flytypen hun snakker om er Boeing 787 Dreamliner, som selskapet har syv stykker av. Den har gitt Bjørn Kjos mye hodebry siden selskapet fikk den inn i sin flåte i 2013. ## Store utgifter til USA og Bangkok

I dag kom årstallene for den norske lavprisoperatøren, med et driftsunderskudd på 1050 millioner for 2014 som helhet. Det er første gang på syv år at Norwegian går med tap.

Og tallene for selskapets langruteoperasjoner til Bangkok og USA er ikke særlig mer lystig lesning:

Samlet var ekstra-kostnadene, som forsinkelse og innleie av leiefly, på 265 millioner kroner. Det gir 726.000 kroner dagen, og 30.000 kroner hver eneste time i døgnet.

Størst i starten av året

— Disse ekstrakostnadene var størst i begynnelsen av 2014. Utover i året har punkligheten vært bedre. Flere av flyene har vært ute av drift og vi har måttet leie inn andre flyselskaper for å operere rutene for oss. Det slipper vi nå, i dag står vi for alle langruteflyvningene selv, sier Skånvik.

Forsinkelseskostnadene har også dreid seg om kostnader til hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer.

Med store fly og store passasjermengder, går taksameteret fort når et langrutefly først blir forsinket.

Kjos varsler utgiftskutt

Kjos er sterkt misfornøyd med det store underskuddet, og mener situasjonen i Skandinavia ikke er bærekraftig på sikt. Kostnadene må ned, fordi han mener konkurransebildet vil endre seg de kommende tre-fire årene.

Han er fornøyd med at 2015 starter bedre enn 2014 sluttet:

— Vi går inn i 2015 med god etterspørsel etter flyreiser, og får full effekt av den lave oljeprisen allerede i første kvartal. Samtidig er det ingen tvil om at kostnadene må videre ned for å sikre selskapet konkurransekraft i et meget utfordrende marked, sier Kjos.