— Vi var i tvil om vi skulle gå videre med dette, men valgte å avslutte jobben uten å avlegge rapport, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for transport, til Agderposten.

Forrige uke ble det klart at Statens Havarikommisjon hadde gått i gang med forundersøkelser etter at en Tesla Model S tok fyr på ladestasjonen på Brokelandsheia i Gjerstad.

Manglende ressurser

På forespørsel fra Statens vegvesen ville havarikommisjonen blant annet vurdere risikoen knyttet til denne typen hurtiglading. Til Agderposten begrunner Mellum avgjørelsen om å avslutte arbeidet, med manglende ressurser.

— Hadde vi hatt større ressurser, er dette noe vil ville ha gått tyngre inn i. Det er interessant å få klarlagt hvordan en slik brann kan oppstå, men ettersom det aller meste tyder på at brannen oppsto i bilen, og det kun er ett tilfelle i verden av dette, i hvert fall kun ett som er kjent, valgte vi å avslutte arbeidet uten å gå videre med det, sier han til avisa.

Mulig feil i bilen

Politiets undersøkelser av brannen ble avsluttet forrige uke, og lite tyder på at brannen startet i hurtigladeren, som bilen sto tilkoblet til.

— Vi har ikke funnet konkrete, fysiske feil på ladeenheten, og har sånn sett «frikjent» den. Det ser ut til at årsaken kan ligge i en teknisk feil i bilen, men vi har ikke konkludert ennå, sier lensmann Odd Holum i Risør.

Politiet har overlatt saken til forsikringsselskapet Gjensidige, som står som eiere av bilen. Telsa undersøker også brannen, som skal være unik på verdensbasis.

Aust-Agder Blad melder at ladestasjonen på Brokelandsheia, som har vært ute av drift siden første nyttårsdag, nå er åpnet igjen.