pakkereiser: Er du misfornøyd med dårlig renhold av ferieleiligheten, støy eller tomt badebasseng, er det ingen grunn til å få ferien mer ødelagt av innestengt irritasjon. — Standarden på hotellet og leiligheten er det som går mest igjen i klagesakene. Dårlig rengjøring, mugglukt og aircondition som ikke virker, er blant klassikerne. Dessuten er byggestøy et evig irritasjonsmoment. Det bygges og bores kontinuerlig på de store feriedestinasjonene. Er det ikke nybygg på gang, skal de gamle anleggene renoveres. Overbooking er også en gjenganger i klagesakene, sier Ingvill Fløystad, sekretariatsleder for både Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Reklamasjonsnemnda for rutefly. Hun konstaterer at klagene går mye på det samme som da hun begynte i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser for snart 18 år siden. - Overbooking er et problem norske turoperatører ikke rår over, men som de likevel gir kompensasjon for. Det er hotellene selv som sørger for problemet ved å la andre og større operatører kjøpe rom de norske har inngått kontrakt på. Til sjuende og sist er det den norske feriegjesten og den norske operatøren som må løse floken. Det samme gjelder hotell og leilighetsanlegg som er under renovering. Bestiller du et bosted med flott svømmebasseng i hagen, og det viser seg å være tomt på grunn av at hele anlegget rustes opp, er det opplagt en mangel ved ferien din. Operatøren rår ikke over dette, men må betale likevel. For tiden er det Kanariøyene som topper klagestatistikken, nettopp fordi så mange reiser dit og så mange av anleggene trenger oppussing.- Operatørene er blitt flinke til å ordne opp på stedet. I fjor fikk vi 243 nye saker til behandling, en halvering fra året før. Det utgjør bare ca. 0,5 prosent av alle pakkereisene i løpet av året. Totalt behandlet nemnda 327 saker i fjor, de fleste fra 2002. 91 av klagerne fikk ikke medhold, 129 klagere fikk medhold og 7 ble avvist. Og til dags dato har vi ikke opplevd at en operatør ikke retter seg etter nemndas vedtak, sier Fløystad. Charteroperatørene med sørlige reisemål er fortsatt gjenstand for klagene, selv om en rekke andre reisearrangører ble omfattet av den såkalte Pakkereiseloven fra 1995. Alle reiser som består av minst to vesentlige elementer, omfattes av loven. Tilbyr en bussoperatør reise og overnatting og markedsfører det under ett, eller et ruteflyselskap tilbyr reise og overnatting, går det under begrepet pakkereise. - Vi får veldig få klager på denne typen reiser, men det kan hende at folk ikke er oppmerksomme på at samme regler gjelder for dem som for de tradisjonelle charteroperatørene, sier Fløystad.Hun presiserer at Reklamasjonsnemnda bare behandler klager på operatører som er medlem av Norsk Reiselivsforum (NRF). Reklamasjonsnemnda består av to medlemmer fra bransjen (disse skiftes ut, ingen får behandle klage på eget selskap), to jurister fra Forbrukerrådet og en lagdommer.Reklamasjonsnemnda for rutefly ble opprettet for drøyt to år siden og bygges over samme lest som Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. I denne nemnda sitter to medlemmer fra flyselskapene, to jurister fra Forbrukerrådet og Forbrukerombudet. Nemnda ledes av en lagdommer. Nemnda behandler foreløpig bare saker som gjelder SAS, Braathens, Widerøe og Norwegian og klager på reisebyråer i forbindelse med disse flyselskapene. Bare 45 saker kom inn i fjor, de fleste dreide seg om tapt eller forsinket bagasje, flyforsinkelser og innstilte fly. - Det finnes en rekke lover og konvensjoner for luftfart som nemnda bygger sine avgjørelser på, her legges luftfartsloven, Warszawa- og Haag-konvensjonen, billettbetingelsene og andre direktiv og regler som måtte gjelde, til grunn, sier Fløystad.At det tar lang tid å behandle klagene både i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser og Reklamasjonsnemnda for rutefly, forklarer hun slik:- Vi skal innhente informasjon fra begge parter, og partene skal gjøres kjent med hverandres argumenter. Saken verserer fram og tilbake. Vi samler opp flere saker til behandling, og lagdommeren setter møtedato.Nyttige adresser: www.reiselivsforum.no er nettstedet til Norsk reiselivsforum. Her finner du blant annet Lov om pakkereiser og de to reklamasjonsnemndene.www.rgf.no er nettstedet til Reisegarantifondet.www.forbrukerradet.no er nettstedet til Forbrukerrådet med nyttige tips og info om ferie, reiser og rettigheter. STAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN