Regel nummer én: Gjør noe med det med en gang! Klag direkte til representanten for turoperatøren du reiser med. Gjør du ikke det, har du ingen mulighet til senere å få saken din opp i Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Reiser du til et sted uten guideservice, skal turoperatøren på forhånd ha oppført et telefonnummer hjemme du kan ringe.Det nytter ikke å klage til hotell-ledelsen eller resepsjonisten for leilighetsanlegget, de vil bare forsvare seg. Det er turoperatøren du reiser med, som har krav på å høre klagen din. Operatøren har nemlig rett til å prøve å rette opp mangelen, så du blir fornøyd.Noen av turoperatørene gir deg kompensasjon på reisemålet, andre gjør det ikke. Blir du ikke fornøyd, starter du den skriftige klageprosessen.Da må du klage skriftlig til turoperatøren når du kommer hjem, og fristen er fire uker. Operatøren behandler klagen, og du kan få en kompensasjon som synes grei.Mener du beløpet er for lite i forhold til ulempene du opplevde på ferieturen, eller du får avslag på klagen, må du skrive et nytt klagebrev.Hvis turoperatøren fortsatt sier nei, skal han i dette endelige brevet opplyse deg om at du har videre klageadgang til Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser. Da har du fire uker på deg til å sende skriftlig klage dit, regnet fra datoen du mottar det avsluttende brevet fra operatøren.Reklamasjonsnemnda bruker lang tid på behandlingen, du må regne ca. seks måneder før det fattes vedtak. Begge parter skal høres, det skal sendes papirer fram og tilbake, og saken skal utredes skikkelig før den tas opp i nemnda. Får du medhold der, betaler operatøren som regel ut det beløpet nemnda kommer fram til. I ytterst sjeldne tilfeller kan det oppstå en tvist. Da må enten operatøren eller klageren komme med vesentlige nye momenter for at saken skal kunne tas opp igjen. Får du avslag, har du tapt saken.For flyreiser med SAS, Braathens, Widerøe og Norwegian og reisebyråer som utsteder deres flybilletter, gjelder de samme retningslinjene. Opplever du at bagasjen forsvinner eller at den kommer fram mye senere enn deg, eller at en flyforsinkelse ødela mye av reisen, må du klage til flyselskapets representant på flyplassen. Der finner du både kontor for bortkommen bagasje og kontor for det enkelte flyselskap. Har du kjøpt billetten gjennom reisebyrå, kan du rette klagen dit. Blir dere ikke enige med en gang, må du klage skriftlig innen fire uker. Er det fortsatt uenighet, skal flyselskapet opplyse om at du kan klage til Reklamasjonsnemnda for rutefly. Prosedyren er den samme som for Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser, og du må regne med en saksbehandlingstid på ca. 6 måneder før saken kommer til nemnda. STAVANGER AFTENBLAD/FÆDRELANDSVENNEN