Hva synes egentlig nordmenn om treningssenterbransjen? Det spørs hvem du spør, viser en undersøkelse gjort av Norstat og TNS Gallup på oppdrag for Credicare.

Medlemmer av treningssenter er nemlig relativt positive til bransjen, viser undersøkelsen. 91 prosent svarer at treningssenteret er en viktig bidragsyter til folkehelsen, og bransjen scorer 46 poeng på TNS Gallups omdømmeindeks.

Denne indeksen brukes hvert år til å måle omdømmet til et stort antall bedrifter og merkevarer. Snittet i denne målingen for 2015 er 44 poeng.

Hugo Mølmesdal. Foto: Stine Bortheim

Svakt omdømmeMen blant de som ikke trener, scorer bransjen bare 25 poeng. Over 70 poeng betyr et usedvanlig sterkt omdømme, 50-70 poeng et sterkt omdømme, 30-49 et sårbart omdømme, og under 30 poeng et svakt omdømme.

— Det er gledelig at bransjen har godt omdømme blant de som kjenner den. Samtidig tyder undersøkelsen på bransjen ikke har klart å skape tillit blant alle. Man sliter nok fortsatt med gamle stereotyper og bilder av de som trener på et treningssenter, sier Hugo Mølmesdal, administrerende direktør i Credicare.

De er en av Norges største leverandører av betalings- og medlemsoppfølging for treningssenterbransjen.

Folk som trener på treningssenter, gjør det først og fremst for å få god helse, viser rapport. Foto: Jan Lillebø

— Bekrefter mistankerMens treningssentermedlemmer oppgir «å sikre en god helse» som den viktigste grunnen for å være medlem (76 prosent), svarer ikke-medlemmene at de tror man er medlem av et treningssenter blant annet fordi man «er opptatt av trening» (65 prosent) og «ønsker å se bra ut» (55 prosent).

— De som er på utsiden tegner et bilde av treningssenteret som en sosial arena for de som er veldig flinke til å trene, opptatt av kropp og sporty. Det kan se ut som de ser på det som en litt utilgjengelig plass å gå til, sier Mølmesdal.

- Er du overrasket over dette?

— Nei, dette bekrefter en del mistanker vi har hatt. Men jeg er overrasket over at skillet mellom medlemmer og ikke-medlemmer er markant, sier Mølmesdal.

Det er første gang det blir gjennomført en omdømmeundersøkelse for treningssenterbransjen. Undersøkelsen har tidligere blitt omtalt av treningsindustrien.no.

Trygve Amundsen. Foto: Odd E. Nerbø

— For mange bilder av topptrenteHan mener treningsbransjen bør ta lærdom av undersøkelsen og markedsføre seg mer som en allmenn tilbyder. På den måten har de også en mulighet til å vokse, mener Mølmesdal.

Han støttes av administrerende direktør i Nr 1 Fitness, Trygve Amundsen. Selv har de hatt suksess med å markedsføre seg som «Norges triveligste treningssenter».

— Det er avvik mellom hva treningssenterne står for og hva de sender ut av markedsføringsmateriell. Det er for mange bilder av topptrente, og man bruker gjerne modeller. Det representerer ikke hva som er inne på et treningssenter. Jeg oppfordrer alle til å vise hva man faktisk møter på et treningssenter, sier Amundsen.

Dette er Anne Thidemann, direktør i Virke Trening, enig i.

— Markedsføringen fra treningssentrene har tidvis vært dominert av veldreide kropper. Da er det kanskje ikke så rart at det skapes et bilde av at dette er en arena for de som er veldig opptatt av utseende og kropp, sier Thidemann.

Bjørn Maaseide. Foto: Jan T. Espedal

— Media pusher fremBjørn Maaseide, norgessjef i Sats Elixia, er uenig i at bransjen har en uheldig markedsføring.

— Jeg føler at det er dere i media som hele veien pusher frem de perfekte kroppene. Vi i bransjen prøver å få frem at vi er for folk flest. Selv har vi gått i bresjen for å sette fokus på produktene våre, sier Maaseide.

Han mener at omdømmet preges av gamle rykter om bransjen.

— Jeg tror vi sliter med gamle, forutinntatte holdninger om hvem som gikk på treningssenter før i tiden. Da var det de store, trente guttene. Men i dag er den største gruppen folk flest, sier Maaseide.

Anne Thidemann.

10-20 prosentI dag er ca én million nordmenn som trener på treningssenter. Denne andelen er det fullt mulig å øke, ifølge Anne Thidemann i Virke Trening.

— Rapporter viser at det er potensial for å få 20 prosent av de som ikke trener til å trene på et treningssenter. Dette kan man klare ved strukturelle virkemidler, som å fjerne skatt på trening, tydeligere markedsføring, og helseanbefalinger som er rettet mot ulike arenaer, deriblant treningssentrene, sier Thidemann.