Den ligger der som en flørt i veien – den nye turistattraksjonen og plattformen «Utsikten» på Gaularfjellet.
Torsdag formiddag er det offisiell åpning av det store monumentet som er en del av Nasjonale turistveger og det ferskeste landemerket i Norge i skrivende stund.
Plattformen balanserer på fjellknausen – 700 meter over dalen med utsikt mot 1500 meter høye fjellene på Gaularfjellet.
— Usikker på om det ville bli ferdig
Det var arkitektfirmaet Code Arkitektur som vant konkurransen med arkitekt Eivind Nygaard i spissen. Han har tidligere beskrevet plattformen som et gigantisk piknikteppe i betong. Nå er han og firmaet klare for avduking.
— Det er rett og slett både spennende og skummelt. Etter åtte år med planlegging og bygging er det endelig ferdig, sier Nygaard.
Norge topper en litt uvanlig liste:
Hva?! Ja, Norge har verdens fineste do
Han innrømmer at han til tider ikke trodde det ville bli noe av plattformen og at den ville ligge brakk langs den bratte fjellveien på Gaularfjellet.Selve byggeprosessen har tatt over to år og den har ifølge Statens vegvesen vært utfordrende.
Anleggsplassen har ikke strøm, men har vært drevet med dieselaggregat i byggeperioden. Dessuten er veienvinterstengt halve året – så det har vært tøffe vintermåneder.
— Hva tenker du om resultatet?
— Jeg er fornøyd med det. Men jeg har et problemorientert hode og da jeg så det i forrige uke tenkte jeg på hva vi har kranglet om og så videre. Men vi er veldig glade for resultatet, sier Nygaard.
Slik jobbes det på norske vinterstengte fjellveier:
Nå brøytes Norges vakreste vinterveier – se den utrolige videoen
Blir løftet ut i landskapetDet trekantete betongflaket har allerede fått turistbusser og andre skuelystne til å stoppe opp. Det ligger kloss oppi veien – men en bratt snipp balanserende utover dalen. Men ingen har kommet innenfor gjerdene før i dag.
— Det er sprøtt for det er jo egentlig en fjellvei uten særlig trafikk, men nå er det plutselig trøkk for å se på utsikten. Det er meningen at busser og biler skal kjøre inn og parkere på selve betongflaket. Kjørearealet fremstår som et stort spor som er skavet ut av betongflaket. Dette gir avgrensning mellom kjørende og gående samtidig som det hindrer biler i å kjøre for langt ut på tuppen, sier Nygaard.
- Hva tenker du folk vil oppleve når de ser plattformen?
— Jeg tror det vil være en overraskende ting som plutselig dukker opp på en liten vei over fjellet. En kjører allerede i dette landskapet og utsikten er der hele veien. Den ligger jo som en flørt med veien. Jeg tror det er en god overgang å stige ut av bilen og gå opp på plattformen – da blir du løftet ut i det store landskapet og ut av veirommet, sier Nygaard.
Drømmer du om å reise utenfor allfarvei? Her blir du stort sett alene: Verdens ti minst besøkte land
Og hvis du vil ta en morsom reiserekord? Fem små land du lett kan besøke på under et døgn
Landemerkene gir mulighet til å reise rundtSatsingen på Nasjonale turistveger er imponerende og meget solid gjennomført, mener professor og instituttleder for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, Ragnhild Silkoset.
I dag består turistveiene av 18 ulike veier fra Jæren i sør til Varanger i nord.
— Miksen mellom å være rent og pent på den ene siden, og moderne, modig og nytenkende på den andre siden er en god kombinasjon for Norge. Fordi landemerkene er geografisk spredt, gir de turistene et incentiv for å bevege seg rundt i landet, uttalte Silkoset tidligere i år.
Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen
Få mer inspirasjon til reiser i Norge:
Norge rundt måned for måned
Hvordan får fjellet for seg selv?