De reisende kan nå nyte godt av den 11 dager lange streiken. Med over 200.000 passasjerer berørt i Norden og flere steder i Europa, går Norwegian på offensiven og starter salgskampanje torsdag.

Først og fremst gjelder salget de streikerammede rutene i Skandinavia.

— Under streiken har prisene i Norge vært skyhøye, og på samme nivå som under monopoltiden. Nå er vi på vingene igjen, og da er også de lave prisene tilbake. Det vet vi at det norske folk vil ha, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Salget dalte kraftig under streiken, og kunder med flybilletter både under streiken og utover våren fortvilte. Ifølge reisebyrået Berg-Hansen tok salget seg opp igjen dagen etter streiken ble avblåst, og kom raskt tilbake i normal gjenge igjen.

Da kom også de første indikasjonene på at flybillettprisene ville falle.

SKYHØYE PRISER UNDER STREIKEN: Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forteller at salget starter torsdag morgen. Foto: Norwegian

Går mot priskrigEt kjapt søk torsdag morgen viser at flybillettene hos Norwegian ligger mellom 249 og 299 kroner til Bergen, Stockholm og København. Hos konkurrentene Ryanair og SAS er også prisene i endring.

Ryanair frister med flyturer fra 19 kroner. På rutene mellom Norge og Polen, hvor de er i direkte konkurranse med Norwegian, ligger billettene under 100 kroner én vei i vårmånedene.

Norwegians flybilletter til London selges for priser fra 199 kroner mot Ryanairs billigste alternativ på 89 kroner.

Det skjer også ting hos SAS. De har priser på norsk innenriks fra 499 kroner én vei, og utvalgte reisemål i Europa fra 399 kroner.

Flyselskapet opplevde stor pågang under streiken, og prisene økte i takt med etterspørselen.

— Flypriser styres helt overordnet av tilbud og etterspørsel. Har man mange ledige seter, så er de billigste billettene tilgjengelige for salg. Er flyene fulle, så er de billigste billettene utsolgt, og billetter i de dyreste prisklassene er de som ligger ute lengst for salg, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

De besluttet å ikke øke kapasiteten i streikeperioden.

— Vi satt ikke inn ekstra fly, eller gjorde noe annet ekstraordinært som å endre billettvilkår eller justere prisene i perioden streiken varte. Dette av respekt for den konflikten som vår beste konkurrent sto i. Vi har også avstått fra kjøre kampanjer i perioden, men det skjer jo ting nå, sier Johansen.

Han er mener det er helt naturlig at Norwegian har behov for å fulle flyene igjen etter streiken med et såpass stort bortfall av kunder.

Pris trumfer alt

Flere fortvilte kunder som ble rammet av streiken opplyste at de ville vurdere å betale mer og eventuelt velge SAS i fremtiden.

Men nesten halvparten av alle nordmenn sier at de ikke er villige til å betale mer for flybilletten for å sikre at skandinaviske piloter får beholde dagens arbeidsbetingelser, skriver VG.

Basert på deres undersøkelse sier en tredjedel at de er villige til å betale mer for flybilletten. Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) tror folk er politisk korrekte i tilbakemeldingene sine, og at folk flest er villige til å godt mye så lenge prisene er lave.

— Så lenge kundene føler sikkerheten er ivaretatt trumfer pris alt, sier Andreassen til avisen.