— Det er to tapere og tre vinnere etter denne streiken. Pilotene og Bjørn Kjos er tapere, markedet er vinneren, sier Andersen, som er førsteamanuensis ved BI, til VG.

— Kundene vil få billigere billetter, alle andre i reisenæringen bortsett fra flyselskapene vil tjene penger, og en rekke søreuropeere og andre fra land med mye større arbeidsløshet enn Norge, får jobb, sier han.

Espen Andersen tror pilotene har kjøpt seg tid, men at det kommer nye, tøffe tak når avtaleperioden er over om tre år.

— Hvis Norwegians ekspansjonsplaner slår til, vil de norske pilotene være svekket ved neste tarifforhandling. I dag skjer 30 prosent av Norwegians flyvinger i Norge. Om tre år er andelen 10 prosent. Da tåler Norwegian en streik, og de norske pilotene vil stå mye svakere som gruppe.

— At pilotene skal forstå hvordan verden ser ut, har kostet Norwegian 500 millioner kroner, sier Andersen.

Streiken ble avsluttet tirsdag kveld. Onsdag formiddag er det fremdeles mange som opplever kanselleringer og forsinkelser som følge av den 11 dager lange streiken. 44 av 106 flyvninger er kansellert. (©NTB)

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Les også:

Seks nøkkelpunkter i pilotstreiken

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen