Fortvilte passasjerer raser på Norwegians Facebook-side: Er flyet mitt rammet av streiken eller ikke?

Norwegian svarer kundene sine på den offisielle Facebook-siden. Flere av dem som har skrevet i kommentarfeltet etter tirsdagens varsling om opptrapping av streiken er frustrerte.

En av dem er Kim-Tore Husøy som skulle til Ålesund onsdag morgen.

— Jeg er fortsatt i Oslo og blir her. Jeg forsøkte å ringe dem i går kveld, men jeg har en følelse av det ikke er så mange som skal ta imot telefonene.

Husøy mottok en SMS onsdag der han fikk beskjed om at flyet var kansellert og at busstransport var satt opp. En busstur tar rundt syv og en halv time. Flyreisen tar til sammenligning én time.

— Jeg ville ikke ta buss, siden jeg ikke skulle være så lenge i Ålesund, sier han.

TRODDE FLYET GIKK: Kim-Tore Husøy synes SMS-ene fra Norwegian var lite oversiktlig, og misforsto da rettelsen om flyets avgang kom på morgenkvisten. Han trodde flyet var i rute, og var på vei til flyplassen, men snudde på Oslo S. Foto: Privat

Husøy reagerer også på ordlyden i SMS-en han fikk i morges. Det var ikke umiddelbart klart for ham om hans reise var kansellert eller ei. (Trykk på bildet for å forstørre det) — SMS-en var uoversiktlig, og jeg ble stresset av det. Jeg forsøkte å ringe dem, men kom ikke gjennom og det var da skrev jeg innlegget på Facebook. Jeg stresset avgårde fordi jeg trodde flyet likevel gikk. Jeg nådde Oslo S før jeg skjønte at flyet faktisk var kansellert, sier Husøy som fortsatt er i Oslo.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Går for SAS i fremtiden

Flybillettene til Ålesund kostet 299 kroner, en sum Husøy ønsker å få tilbake. Husøy mener at en kanskje ikke kan forvente mer av et lavprisselskap med tanke på kommunikasjon til passasjerene.

— Jeg har allerede skrevet at jeg ønsker pengene igjen. Av prinsipp skal de ikke tjene penger på at de streiker, understreker han.

I fremtiden tror Husøy at han vil velge SAS fremfor Norwegian.

— Det vil jeg vurdere nå, særlig på reiser hjem som er viktigere enn denne var, sier han.

På formiddagen onsdag var det stor pågang av passasjerer som måtte finne alternativ transport til innenlandsflyvingene og på rutene til Sverige og Danmark. Norwegian skriver på sin hjemmeside og på Facebook at de informerer forløpende om situasjonen.

— Gjør det vi kan for å få passasjerene frem

Norwegian har satt opp bussruter fra Oslo Lufthavn og Kjevik lufthavn i Kristiansand til diverse byer i Sør-Norge.

Tirsdag kveld satt Norwegian opp flyvninger hos andre selskap for passasjerer som skulle til Nord-Norge.

— Det snakkes om streikebryteri fra vår side, men i henhold til EUs regelverk så plikter vi å gi passasjerene alternative måter å reise på. Det gjør vi med buss, tog og fly der det er kan være løsningen, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Han råder de 35.000 passasjerene i Skandinavia som er rammet av streiken onsdag til å følge med på hjemmesidene deres og på Facebook for informasjon om deres reise.

— Vi forstår godt at det er frustrasjon blant de passasjerene som er rammet. Vi sender ut SMS-er og legger ut løpende informasjon på nettsteder og sosiale medier om situasjonen, sier Sandaker-Nielsen.

Du kan ikke avbestille og kreve pengene igjen

Ifølge Forbrukerrådet har passasjerene rett til å bli omrutet hvis det skulle oppstå forsinkelser eller streik. Benyttelse av buss som transportmiddel har for eksempel vært et alternativ mellom flyplasser hvor en er blitt omrutet til en ny flyvning.

— Hvis det er kanselleringer av flyavganger så har du rett til å reise på et annet tidspunkt, og du ha krav på pengene tilbake for den reisen du ikke får brukt. Tilbudet om buss er for dem som ikke har annen mulighet, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Hvor lenge streiken varer er uvisst. På et pressemøte onsdag ettermiddag kom det frem at flere innenlandsruter kan bli kuttet.

Er du i tvil om reisen din neste uke eller om to måneder vil gå som planlagt? Du kan ikke avbestille reisen du har booket – og deretter kreve pengene igjen fra Norwegian. Såfremt billettene ikke er av type full flex hvor endringer er inkludert i prisen.

— Rettighetene trer først inn når flyet er forsinket eller kansellert, understreker Halsos.

Velger alternativt - hvis man må

På Sola flyplass har det ifølge Stavanger Aftenblad vært kø foran Norwegian-skranken i morgentimene, men en passasjer valgte allerede mandag å finne alternativ transport, og satset på toget.

I Trondheim er det satt opp flere bussavganger i regi av Lavprisekspressen. Busselskapet setter ifølge Adressa.no opp flere avganger på formiddagen mellom Trondheim og Oslo.

Les også:

Norwegian ber passasjerer holde seg hjemme

Norwegian innstiller all innenlandstrafikk i Skandinavia