Flypassasjerer har en glupsk appetitt på bonus. Det vil Norwegan utnytte, og foretar en storstilt omlegging av sitt bonusprogram.

— Viktigst for kundene er fortsatt lave priser, men det er også blitt stadig mer nødvendig å kunne by våre reisende tilleggsgoder – både på bakken og i luften. Derfor satser vi nå bredt på å bygge ut vårt bonusprogram, sier selskapets kommersielle direktør, Thomas Ramdahl, til Aftenposten.

Norwegians skandinaviske hovedkonkurrent SAS har de siste årene drevet en målbevisst strategi for å bygge lojalitet med sitt velkjente Eurobonus-program. Norwegian har gått litt stillere i dørene med sitt program som heter Norwegian Reward.

Nå lanserer selskapet en omlegging som kan gi stor bonusoptjening, på et nivå som ikke mange andre selskap kan matche. Aller mest får de som i tillegg bruker kredittkortetet fra flyselskapets egen bank, Norwegian Bank.

Ut og reise snart?

Voldsom vekst i nye markeder

Den norske lavpriskometen har i løpet av få år opparbeidet seg 3,7 millioner lojale kunder. Medlemsmassen vokser med 750.000 nye i år. Det er over 2000 nye kunder hver eneste dag.

— I nye markeder, spesielt England og Spania, ser vi en voldsom medlemsvekst, uten at vi gjør noe spesielt for å markedsføre vårt reward-program. Dette er noe folk forventer å finne hos et flyselskap i dag, sier Ramdahl.

Det har fått Norwegian til å ville satse enda kraftigere.

- Vårt nye tilbud er basert på at passasjerene raskt skal oppnå bonusfordeler. Den første bonusen kan man hente ut etter bare tre tur/retur-reiser, forteller ansvarlig for Norwegian Reward, Brede Huser.

Slik vil bonusen bli

Men i stedet for å friste passasjerer med gull- eller diamantkort som hos SAS, får medlemmene hos Norwegian velge om de vil ta ut bonusen i form av ekstra mange bonuspoeng, få gratis setevalg, gratis hurtigkø på flyplassen eller å kunne ta med bagasje uten ekstra betaling.

— Jo mer folk reiser, jo flere gratis tilleggsytelser kan de velge seg. Så selv om man ikke reiser så veldig ofte, skal man kunne oppleve å få en bonus hos oss, sier Huser.

Norwegian arbeider dessuten med å bygge ut sitt partnerprogram, det vil si at man kan oppnå flybonus ved å handle hos utvalgte firmaer.

Disse tilleggene gir Norwegian kjempeinntekter:

SAS varsler ny omlegging

— Vi deler ut titalls millioner bonus-kroner til våre medlemmer, samtidig som de får gunstige tilbud fra partnerne. Dette vil vi derfor se mer av fremover, sier Huser.

Også hos SAS jobbes det med å bygge ut bonus-tilbudet:

- EuroBonus-programmet er et verktøy i vårt arbeid med å kunne gi mer personlig service gjennom tjenester og produkter tilpasset individuelle behov, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Han varsler at det om ikke lenge vil bli lansert en ny omlegging i SAS’ bonusprogram.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Advarer mot bonusfelle

Forbrukerrådet advarer reisende mot å tro at ikke bonusordningene hos Norwegian og SAS har en pris:

— Det er lett å glemme at bonusen bakes inn i billettprisen. Bonusprogrammene gjør det vanskelig å gjennomskue hvilke fordeler du faktisk får, sier direktør Audun Skeidsvoll i forbrukerpolitisk avdeling i Forbrukerrådet.

Han mener at all erfaring tilsier at konkurransen svekkes og prisene øker med bonus.

- De som får mest glede av ordningen er forretningsreisende som ikke selv betaler for reisen, sier Skeidsvoll.

Les mer om luftfart: