Norwegians vekst på internasjonale ruter skal de neste fem årene mer enn dobles.
Kjos har skaffet seg et nytt langdistansefly med en rekkevidde somkan fly nordmenn direkte til eksotiske reisemål som Bali, Hawaii og Sør-Afrika.
— Dette flyet er en milepæl i vår globale ekspansjon, sier Bjørn Kjos selv etter at han onsdag landet med det første av selskapets splitter nye Boeing 787–9 langdistansefly på Gardermoen.
Flyet kom direkte fra Boeings operasjonelle hovedsete utenfor Seattle, på USAs vestkyst.
Se de nye flysetene, bli med inn i cockpit og se størrelsesforskjellen til Boeing 787-8 i videoen øverst i saken.
Redd for å fly? Se denne listen:
De 20 sikreste flyselskapene i verden
Nytt våpen for Kjos
For mange vil flyet i bare fortone seg som en hvilken som helst Norwegian-Dreamliner.
For Bjørn Kjos, derimot, er storflyet det nye og skarpeste våpen i den knivskarpe, internasjonale flykrigen som den norske lavprisutfordreren har kastet seg inn i.
Ekspansjonsplanene er klare: Selskapet skal vokse 20 prosent hvert år de neste fem årene, og så å si hele veksten skal komme på langruter.
Derfor trenger han flere fly. Mange flere fly.
Denne listen er ekstra gøy:
Flyselskapene med best benplass i økonomiklasse
Skal vokse med full kraft
Resultatene av den internasjonale satsingen avtegner seg tydelig allerede:
Mens billettsalget på selskapets innenriksruter de fem siste årene har vokst med 50 prosent, har omsetningen på den internasjonale trafikken eksplodert og blitt syv ganger større. (Se grafikk.) Bemanningen har fulgt i samme spor. I Norden er det i dag 3,000 ansatte. I Spania, England, USA og Thailand har antall ansatte vokst fra praktisk talt null til er 2,400 personer på få år.
— Dette er bildet som kommer til å prege Norwegian i årene fremover. Vi flyr i dag innenriks i Norden og i Spania, og ser vel ikke for oss innenrikstrafikk i nye markeder akkurat nå. Den internasjonale satsingen, med langrutene som den viktigste del, skal derimot vokse med full kraft, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.
Visste du at lyden i flyet påvirker hvordan maten smaker?
Derfor smaker maten annerledes i luften
Tar opp kampen med gigantene
Derfor er ankomsten av et nytt langdistansefly mer enn en hyggelig hendelse for Kjos. Det er også et varsel om at han girer kraftig opp kampen mot gigantene i den internasjonale luftkrigen og i ramme alvor skal tungt inn i de amerikanske og europeiske storselskapenes hjemmemarkeder.
Derfor kommer veksten til å skje utenfor Norge og Skandinavia, og med splitter nytt flymateriell som både kan fly lenger og ta flere passasjerer enn dagens langdistansefly.
Norwegian skal nemlig ha mange flere av den nye flytypen, og de kommer på løpende bånd. I år kommer det fire, til neste år kommer ni til. Kjos har tilsammen 29 i bestilling som skal settes inn på helt nye ruter i tillegg til å øke frekvensen på de rutene som i dag skriker etter mer kapasitet.
Irritert på dette om bord? Du er ikke alene:
- Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen
Nye og spennende reisemål
— Vi får så mange nye fly i løpet av kort tid at her vil det komme mange nye og spennende reisemål. Selv om den store veksten vår skjer utenfor Norge vil vi alltid også se på muligheten for nye langruter til Norge, sier Sandaker-Nielsen.
Han trekker frem reisemål som Bali og Hawaii som reisemål den nye Dreamliner-utgaven kan nå direkte fra Oslo.
Hovedfokuset skjer på ruter til USA, Sør-Amerika og Sørøst-Asia, dit den nye Dreamliner-utgaven kan fly fra en rekke markeder i Europa.
Fikk du med deg denne fine historien?
Hun ble født på et fly
Øker trykket østover
De fleste nye rutene skal gå ut fra London, Paris og etter hvert også Barcelona og styres etter der de store passasjerstrømmene finnes. Etter hvert økes trykket også østover, der Bangkok er eneste destinasjon i dag. Bjørn Kjos’ våte drøm er å få tilgang til det kinesiske markedet.
— Viktig for at vi kan få til en ytterligere internasjonal vekst fra Norge er at myndighetene gir flyselskapene gode rammevilkår. Hos oss er 85 prosent av passasjerene fritidsreisende som betaler billetten sin selv og derfor lett reagerer negativt på prishopp. Den nye flyskatten som etter planen skal komme fra 1. april kan for oss få den konsekvens at vi heller vil legge nye langruter til København og Stockholm fremfor Norge. Og det er hverken bra for norske passasjerer som eller for norsk turistnæring, sier Sandaker-Nielsen.
Mer om den foreslåtte flyavgiften her:
1342 kroner i avgift pr. passasjer – noen høyere?
Norwegian mener flyavgiften vil favorisere SAS og Widerøe
Konkurransetilsynet mener flypassasjeravgift må utsettes
Avinor: Flyavgiften vil flytte nye ruter til Sverige og Danmark
Reiselysten? La disse sakene inspirere deg: