En fersk oversikt Finn Reise har utarbeidet for Aftenposten viser at salget av flybilletter viste en svak økning i juni i år i forhold til i fjor. (Finn er del av samme konsern som Aftenposten.)

Juni-tallene har vært imøtesett med spenning fordi dette er den første salgsmåneden der flyselskapene har måttet kalkulere inn avgiften i billettprisen.

Avgiften ble innført fra 1. juni, og både SAS og Norwegian

.

Flyene fulle, folk må ta tog

Kommersiell direktør Terje Berge i Finn Reise slår fast at billettsalget så langt har vært helt upåvirket av den nye passasjeravgiften.

– Spesielt har vi hatt en kraftig økning i billettsalget på innlandsreiser der enkelte strekninger i Sør-Norge har økt med opptil 11 prosent i forhold til i fjor, sier Berge til Aftenposten.

Flyselskapets kunder raser i sosiale medier over flypassasjeravgiften:

Berge nevner Oslo-Trondheim som et eksempel:

– Der er flyene så fulle nå i sommer at det eneste alternativet for

, sier han.

Berge sier at det totale salget også til utlandet holder seg jevnt høyt. Juni viste totalt sett en liten økning i forhold til samme måned i fjor.

Men Norwegian har lov:

4dcbedbc-4637-43b3-adb5-92d2dcb9131c.jpg Foto: Knut-Erik Mikalsen

Avgiften for liten til å stanse reiser– Salget generelt viser at folk reiser som før. Jeg vil bli meget overrasket om det skulle vise seg at avgiften fører til færre reiser. Til dét utgjør den nok en for beskjeden andel av prisen på en vanlig flybillett, sier Berge.

Salgstallene fra landets største uavhengige søkemotor ser så langt ut til å tilbakevise de mange og dystre spådommene fra flybransjen om hvilke dramatiske konsekvenser avgiften ville få for etterspørselen i det norske markedet.

De gode tallene hos Finn Reise blir bekreftet hos landets nest største byrå for privatreiser, Ticket Feriereiser.

Markedssjef Ellen Wollf Andresen sier flybillettsalget i juni økte med seks prosent sammenlignet med fjoråret.

– Det har vært mye bråk om avgiften, men selve beløpet gjør ikke noe utslag. Folk reiser som aldri før, sier Andresen.

Ryanairs passasjerer regagerer kraftig:

SAS vil ikke konkludere ennå

Hos SAS er man forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner ut fra statistikk for bare en måned med avgift.

– Billettsalget i feriemåneden juni gir ikke noe godt bilde av normaliteten i markedet, det er en periode hvor reiseaktiviteten blant nordmenn uansett er høy. Vi må nok vente litt lenger ut på høsten før vi kan trekke en sikker konklusjon om hvordan avgiften har slått ut i etterspørselen. Nå skal vi legge fram trafikktall for juni på torsdag, og vi må derfor vente med å kommentere juni-tallene til da.

Ingen dramatiske utslag

– At avgiften så langt ikke har gitt noen dramatiske utslag i markedet kan vi imidlertid bekrefte, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han sier at man i SAS er svært spent på hvordan markedet reagerer på avgiften, og at det vil være bestemmende for om SAS skal følge det oppsatte ruteprogrammet for vinteren, eller om det blir nødvendig å justere ned ambisjonene noe.

Bl.a. har man besluttet å ikke videreføre ruten Stavanger-Paris som følge av avgiften.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Interessert i luftfart? Sjekk disse sakene:

— Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen

Verdens lengste direkterute er gjennomført

Ryanair trekker flyavgift uten samtykke

Vet du hvorfor lysene slås av i kabinen?

Derfor er ikke matpakken alltid velkommen på flyet

Ryanair fjerner forhatt gebyr fra i sommer

På landets travleste flyplass lander et fly hvert minutt

Lufthavnstreiker kan ramme årets ferietrafikk

Norwegian med 20 år gamle vikarfly i Sør-Norge

Én av verdens rikeste lager verdens største fly, her er de første bildene

I dag knuses passasjerrekorden på Oslo Lufthavn