RUTINERTE: Kay Asbjørn Schjørlien har hatt med seg barna Zoe Aurora (9) og Keon Tobias (6) henholdsvis fire og to ganger på interrail. Litt venting er barna vant til. Foto: Privat
SOVER GODT: Barna til Kay Asbjørn Schjørlien, Zoe Aurora (9) og Keon Tobias (6), sover godt på tog - selv på seksmannslugar. Foto: Privat
VAKRE LANDSKAP: Kay Asbjørn Schjørlien foretrekker å ta med familien til Øst-Europa og Balkan. Her ser vi utsikten fra togvinduet i Montenegro. Foto: Kay Asbjørn Schjørlien
REISEFRIHET: Det går alltid et tog, og med interrailbillett er det i prinsippet bare å stige om bord. Men for å være sikret plass er det lurt å bla opp litt ekstra og reservere sitteplass på forhånd. Foto: Mads Jensen/NTB scanpix
BEHAGELIG FERIEFORM: Kay Asbjørn Schjørlien og Zoe Aurora (9) tar det med ro etter en lang dag med byvandring. Foto: Privat

Det går kanskje litt tregt med tog, men for noen er det selve poenget. Interrail har sine tilhengere.

Stadig billigere flyreiser har i løpet av de siste tiårene nærmest utkonkurrert den nærmest obligatoriske «dannelsesreisen» som interrail var for ungdom på 1970— og 80-tallet.

Familier er den nye målgruppen. NSB har nemlig innført en ny billettype for interrail, der opptil to barn under tolv år kan reise gratis med én forelder.

Dermed ser plutselig regnestykket annerledes ut når barnefamilien skal legge ut på tur i fellesferien og flyprisene er på sitt høyeste.

TRADISJON: Ungdommer på interrail på Oslo Østbanestasjon i 1981. Interrail er ikke lenger bare for ungdom, nå kan du ta med hele familien. Foto: Henrik Laurvik/NTB scanpix

— Jeg kommer til å spare en del på årets ferie, men det er ikke derfor reisen skjer med tog. Interrail handler om kulturmøter, eventyrlyst og avstressing, og på toppen av det hele er det miljøvennlig, sier Kay Asbjørn Schjørlien.Han har hatt med seg barna Zoe Aurora (9) og Keon Tobias (6) henholdsvis fire og to ganger, og kunne ikke tenkt seg noen annen ferietype.

Muligheten til å ta seg god tid med barna, og introdusere andre land og kulturer i et tempo som gjør at de virkelig får med seg menneskene og stemningene underveis, er ifølge Schjørlien unik for interrail.

— Barn kommer lett i kontakt med hverandre og nedover i Europa er det mange barn på togene. Det er både utviklende for dem og det får tiden til å gå. Som familie blir vi kjent med hverandre på nye måter i løpet av en interrailreise, sier Kay Asbjørn Schjørlien.

- Pakk lett

Han har etter hvert fått gode rutiner på hvordan reisen bør legges opp, og deler gjerne noen tips – som er like aktuelle enten barn er med i følget, eller ikke:

BEHAGELIG FERIEFORM: Kay Asbjørn Schjørlien og Zoe Aurora (9) tar det med ro etter en lang dag med byvandring. Foto: Privat

— Pakk lett, maks tre skift, og bare én bukse og én shorts. Alle byer har vaskerier, og det å bruke et par timer på klesvask en gang eller to i uken er en god investering i forhold til økt komfort ellers. Da slipper jeg unna med en middels stor ryggsekk, mens barna går med hver sin «skolesekk» fylt med ting som spill, leker og tegnesaker, sier han, og legger til at det kan være like lurt å droppe lukkede sko, og bare stige om bord på toget i gode sandaler.Mens noen reiser over lange togstrekninger for å komme seg raskest mulig til Sør-Europa, anbefaler Schjørlien å stoppe rett som det er.

— Et lurt triks er å ta de lengre, kjedelige strekkene om natten. Selv om det blir pristillegg, vil det ofte være langt billigere enn hotell. Seksmannslugar er helt ålreit, det. Man skal jo bare sove, og så våkner man uthvilt og klar for å gå løs på en ny by.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Se mot Øst

Det er Mellom-Europa og Balkan som er blitt favorittreisemålene.

Lavere priser, mindre stress og ofte veldig imøtekommende lokalbefolkning er gode grunner til å legge ferien østover.

Og Kroatia vil han si er nærmest obligatorisk.

VAKRE LANDSKAP: Kay Asbjørn Schjørlien foretrekker å ta med familien til Øst-Europa og Balkan. Her ser vi utsikten fra togvinduet i Montenegro. Foto: Kay Asbjørn Schjørlien

— En gang tok vi nattog fra Zagreb til Kroatia-kysten, og det å våkne idet man kommer over fjellene og kan se utover havet ved Split, er rett og slett magisk. Kroatia er alltid en fulltreffer. Her har man badeliv til tusen, samtidig som landet byr på mye mer enn å henge på en strand eller rundt et basseng: Godt bevarte gamle byer, flotte naturopplevelser og hyggelige folk!Han understreker at god planlegging er nøkkelen til en vellykket togferie, enten man har med barn eller ikke.

— Med barn er det selvfølgelig ekstra viktig. Ved å være tidlig ute med å booke sitte- og soveplasser, kommer man langt. Det er også nokså avgjørende å finne hotell i nærheten av togstasjonen. Og reiser man med barn, anbefaler jeg helt klart hotell fremfor hostell. Det er ofte like billig hvis man er flere, og ungdommer som fester utover natten, er ikke så gøy når barn ønsker å sove, legger han til.

Vær fleksibel

Wenche Berger, interrailansvarlig i NSB, er enig i at god planlegging er viktig.

— Å ankomme en togstasjon i en ukjent by sent på kvelden, for så å lete etter hotell, er ikke særlig stas. Det er også viktig å huske på at interrailbillett ikke er noen garanti for at det faktisk er plass på toget du ønsker å reise med. Høyhastighetstog kan for eksempel være vanskelige å komme med på uten plassreservasjon – særlig i høysesongen, sier Berger.

Hun anbefaler også å tenke litt utenfor boksen:

— Man kan velge ulike billettyper med ulik varighet, og ikke minst: For mange kan det være lurt å kombinere tog med fly. Har man for eksempel tatt seg god tid på å reise sørover, kan det være litt tungt å gå løs på hele strekningen hjem sånn helt på tampen av ferien.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Ut og reise? Sjekk vår valutakalkulator

Dette må du vite om interrail

Interrail kan kjøpes via NSB, og det finnes flere billettyper – fra fem reisedager i løpet av ti dager, til én måned med ubegrenset antall reisedager.

Mens interrail tidligere var kun for ungdom, tilbys nå billetter til alle aldersgrupper.

Hvis du trenger plassbestilling på ulike strekninger, kommer dette i tillegg til billettprisen.

Det enkleste og mest oversiktlige – for store deler av Europa – er å bestille på Deutsche Bahns nettsider (bahn.de). Du må også regne med å måtte reservere plass via enkelte lands jernbaneselskap, særlig i Øst-Europa/Balkan. NSB tar interrail-bestillinger på telefon og ved oppmøte.

Husk å bestille plass så tidlig som mulig hvis du er avhengig av å holde et tidsskjema.

Smarttelefon-appen Railplanner er nyttig. Den viser togtider, tilbyr en ruteplanlegger, viser enkle bykart der de ulike togstasjonene er plottet inn, samt gir en del tilleggsinformasjon. Fordi den fungerer offline, er den klar til bruk hvor og når som helst uten internettilgang.

En rekke nettsteder gjør det enkelt å bestille rimelig overnatting. Hotels.com og Couchsurfing.com kan anbefales.

(Kilder: NSB, Vagabond, Deutsche Bahn)

Klassisk ungdomsrute

Reisen tar i utgangspunktet én måned, men kan lett gjøres kortere ved å fly én vei, f.eks. Oslo–Paris, eller Praha/Berlin–Oslo. På denne turen oppnår du en god balanse mellom storbyer, sol og sommer og kultur:

Oslo – København (8 t.) - Brussel (nattog) – Paris (1,5 t.) - Toulouse (6,5 t.) - Barcelona (8 t.) - Marseille (7,5 t.) - Cannes (2 t.) - Cinque Terre (4,5 t.) - Venezia (4 t.) - Salzburg (6 t.) - Praha (6,5 t.) - Berlin (5 t.) - Lund (9 t.) - Oslo (7,5 t.)

For urbane interrailere (kombinert med fly)

Storbyer med bra natteliv og klassiske kulturopplevelser står i fokus her. Denne populære ruten kan gjennomføres på minimum ti dager:

Oslo – København (8 t. ) - Berlin (7 t.) - Praha (5 t.) - Wien (6,5 t.) - Zagreb (7,5 t. – Venezia (9 t.) - Firenze (2,5 timer) – Roma (1,5 t.) - Oslo (fly)

Kay Asbjørns ultimate rute

Her er det Øst-Europa og Balkan som skal utforskes, med mulighet til solferie i Kroatia. En måned er passelig med tid for turen:

Oslo – Göteborg (5 t.) - København (4 t.) - Berlin (nattog) – Praha (5 t.) - Budapest (10 t.) - Split (nattog) – Dubrovnik (4,5 t.) - Kotor (2 t.) - Beograd (8 t.) - Brasov (8 t.) - Chisinau (6 t.) - Lviv (9 t.) - Krakow (4 t.) - Szczecin (9 t) – Ystad (ferge) – Oslo (9 t.)

(NB: På noe av strekningen må det benyttes buss eller ferge, som ikke nødvendigvis er inkludert i billetten).

Priseksempel

Interrail-billetter finnes med ulik varighet. Her er prisene for billett med én måneds gyldighet og ubegrenset antall reisedager, for hele Europa minus bostedslandet ditt og enkelte andre land:

Barn (under 12 år):

Inntil to barn kan være med voksen interrailer gratis.

Øvrige barn betaler prisen for ungdom. Barn under 4 år kan reise uten billett, dersom de ikke krever egen plass.

Ungdom (inntil fylte 26 år):

1. klasse ungdom: 6690 kr.

2. klasse ungdom: 3919 kr.

Voksen:

1. klasse voksen: 8356 kr.

2. klasse voksen: 5321 kr.

Senior (fra fylte 60 år):

1. klasse senior: 7531 kr.

2. klasse senior: 4797 kr.