Om drøye seks måneder skal den nye flyplassen offisielt åpne, men allerede er det flere deler av «nye» Oslo Lufthavn ferdigstilt.

Den såkalte Pir nord er ferdig og venter bare på passasjerer.

— I midten av oktober starter vi testingen av gatene. 4000 passasjerer har meldt seg som testere, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn.

På den nye terminalen kommer det 11 nye gater – hvorav ni er såkalte fleksigater. Det betyr eksempelvis at hvis et fly lander fra Bergen med passasjerer som skal til Oslo, så kan flyet som skal videre til

bare stå, det trenger ikke å bli fraktet over til utenlandsterminalen.

Innlandspassasjerene benytter seg av gatene på øverste plan, mens utenlandspassasjerene går om bord nede.

— Det både forenkler og effektiviserer reisehverdagen, mener Westher Andresen.

Over 100 millioner var innom denne flyplassen i fjor:

LUNT GULV: Tregulvet skal gi en lun atmosfære mot det hvite og lysegrå i designet ellers. Foto: Camilla Flaatten
BREDT: Den nye piren er 40 meter bred. Bortsett fra en kiosk, skal det ikke være noen andre serveringssteder inne på området. Foto: Camilla Flaatten

Luftig terminalNye Pir Nord er 400 meter lang og 40 meter bred. Designet er i nordisk, futuristisk stil.

Tregulv og det lyse, bølgete taket gir en luftig følelse, men det skal også skal gi de reisende en følelse av å være i Norge. Det er arkitektkontoret Nordic office of Architecture som står bak utformingen.

INNLAND: Den øverste delen av den nye piren er forbeholdt innlandspassasjerene. De ankommer eller reiser ved å bruke rulletrappene til høyre i bildet. Seter i brunt skinn med ladeuttak under er satt opp ved alle gatene. Foto: Camilla Flaatten
STOR JOBB: Byggeprosessen på Oslo Lufthavn har vart i rundt fem år. Om et drøyt halvår åpner den nye lufthavnen. Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ser frem til det. Foto: Camilla Flaatten

På innlandsgaten er det høyt under taket og det er bredt. Det skal heller ikke være restauranter eller butikker inne på selve avgangs— eller ankomstområdet, det er forbeholdt området rett utenfor.- Det er for at passasjerene skal kunne slappe av i ro og fred eller kanskje jobbe litt før de reiser, sier Westher Andersen.

13. oktober starter testingen av gatene C1 til C9. 1. desember starter testing av utenlandsgatene. Rett over nyttår skal kommersielle arealer som butikker og spisesteder være ferdig og prøvedrift av disse starter.

LYST: Designet er en miks av harde og mykere materialer. Tregulvet gir et lunt inntrykk mot det hvite, bølgete taket. Foto: Camilla Flaatten
UTLAND: På Pir nord benyttes gatene til både innlands- og utenlandstrafikk. Det skal gjøre reisingen mer effektiv. Foto: Camilla Flaatten

Dobler avgangshallen

Ankomst— og avgangshallen blir fordoblet når den nye flyplassen står ferdig i april neste år.

I avgangshallen vil det bli 34 nye innsjekkingsskranker og en nær fordobling i sikkerhetskontrollen til 30 skranker.

ANKOMST: Den nye ankomsthallen ligger til venstre for togstasjonen. Her er det hovedsakelig Norwegian som benytter seg av. SAS har innsjekkingsskranker på den andre siden. Sjakkrutene i taket markerer der den nye delen av terminalen starter. Foto: Camilla Flaatten

Flere av nyoppussede delene av flyplassen og de nye delene åpner gradvis frem til våren. 1. september

, og dagen etter ble den nye

.På Oslo Lufthavn skal de kunne ta imot

— 27. april er det offisiell åpning.

Interessert i luftfart? Ikke gå glipp av disse sakene:

Er turbulens farlig?

Derfor smaker maten annerledes i luften

— Det er blitt et race for å sikre seg plass til håndbagasjen

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen