Torsdag kveld klokken 20 tar nemlig Oslo Lufthavn i bruk den aller første delen av den nye terminalen på flyplassen.

Det får direkte konsekvenser for en stor del av de reisende til Gardermoen.

Torsdag og fredag kveld tester flyplassen den nye ankomsten på et begrenset utvalg passasjerer som ankommer med innenriksfly – ca. 3000 hver av kveldene.

I dag åpner også denne:

Lysere og flottere enn i dag

Så, hvis det nye anlegget fungerer slik flyplassen både håper og regner med, skal alle passasjerer gjennom den nye ankomsthallen fra lørdag av.

– Vi er veldig spente, og vi regner jo med at dette skal fungere som forutsatt. Vi har testet anlegget med over 5000 kofferter før vi nå går i gang med å teste det på regulære passasjerer, og da har alt gått etter planen, sier kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen ved Oslo Lufthavn til Aftenposten.

Fikk du med deg vår sjekk av landets største flyplasser?

En god nyhet er denne:

Den nye ankomsthallen vil fortone seg mye lysere, åpnere og atskillig hyggeligere enn dagens innlandsankomst. Og den vil gi like kjapp tilgang til tog og bil som dagens ankomst.

Totalt vil utvidelsen bety at flyplassen kan håndtere ytterligere 2800 kofferter i timen.

Dette vil møte passasjerene

De reisende vil fra i kveld møte en helt ny ankomsthall, med fem nye bagasjebånd og et anlegg som ligger i den vestlige delen av flyplassen.

Det nye bagasjesystemet vil bli koblet til dagens anlegg, og vil bety at med utvidelsen er det totale bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn nå 11 kilometer lang.

Flyplassens nye og utvidede terminal, Pir Nord, skal åpnes først den 27. april neste år. Men flyplassen ønsker en trinnvis åpning, slik at man er sikker på at alt fungerer når den store åpningsdagen opprinner neste år.

– Den første delen av den nye terminalen tar vi i bruk i oktober, sier Westher Andersen.

Dagens bagasjehall for innlandet skal etter hvert bli en del av utenlands-terminalen.

Denne listen kan være kul å brife med:

Interessert i luftfart? Sjekk disse sakene: