Det betyr at hver innbygger i Norge i gjennomsnitt vil bruke litt over 11.000 kroner i detaljhandelen i desember.

— Det er 300 kroner mer enn i desember i fjor, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

Julehandelen har - med noen få unntak - steget jevnt og trutt siden 1984. — Utviklingen har vist en jevn vekst, men det er ikke snakk om noe bonanza i år, mener Stende.

Hvor mye tror du du vil bruke på årets julehandel? Svar i poll lenger ned i saken

Økte priser

Årets økning forklarer han med økte priser og en ekstra handledag.

— Volumet av varehandelen vil ikke gå opp, vi får rett og slett litt mindre for pengene våre. Økningen ligger også i at vi er blitt flere, forklarer han til NTB.

Rundt 58 prosent av julehandelens omsetning legges igjen i faghandelsbedrifter, der det blant annet handles pynt, klær og gaver for 6.460 kroner per person.

Det er store regionale forskjeller på hvor mye man bruker på julehandelen. Oslo har høyest omsetning per innbygger i desember, mens Østfold ligger lavest. Men her må handelslekkasje til Sverige ta noe av skylda.

Desember mindre viktig

Til tross for økningen i julehandelen, understreker Stende at betydningen av desember har gått ned de senere årene.

— I 1992 så vi en økning på 50 prosent i handelen i desember. Nå ligger økningen på rundt 35 prosent.

Årsaken mener han er god økonomi i husholdningene.

— Snør det i november, venter vi ikke med å kjøpe ski som julegave. Vi kjøper rett og slett ting når vi trenger det, sier Stende til NTB.

— Litt stusslig når det bare er oss.

Halv skatt

Det at julehandelen i Norge ligger mye høyere enn andre land, skyldes blant annet at vi betaler halv skatt i desember, mener Stende.

— Vi har dessuten lang tradisjon for at vi prioriterer julehøytiden, og mat og drikke står for rundt 42 prosent av julehandelen, opplyser han.

Per person bruker vi 4660 kroner på matvarer, drikkevarer og andre dagligvarer i desember - 24 prosent mer enn i gjennomsnitt i årets øvrige elleve måneder.

Slik får du en roligere førjulstid

Butikkene merker for øvrig konkurransen fra netthandelen. Nesten 10 prosent av vareforbruket legges nå igjen i utlandet gjennom netthandel.

Oversikten fra Virke viser også at mange bruker juledagene til å reise utenlands.

Rundt 35.000 nordmenn drar på pakketur til varmere strøk i jula, viser prognosen fra Virke, basert på tendensen fra tidligere år.

Alternative gaver

Selv om jula nok først og fremst handler om oss selv og personer som står oss nær, viser utviklingen at flere nordmenn tenker utradisjonelt. Hjelpeorganisasjonen Plan Internasjonal Norge melder om økt interesse for alternative julegaver, der inntektene går til skolemateriell, vaksiner, rent vann og andre prosjekter i utviklingsland.

— I fjor solgte Plan Norge alternative gaver for 2.1 millioner kroner, i år forventer vi en økning på 30 prosent, sier kommunikasjonssjef Siv Meisingseth til NTB.

Fikk flere tusen henvendelser etter finn-annonse:

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egenFacebook-gruppeogTwitter-profilforFamilie og oppvekst.