RELEVANT INNHOLD: Facebook bedyrer at målet er å vise innhold du bryr deg om i nyhetsstrømmen din. RELEVANT INNHOLD: Facebook bedyrer at målet er å vise innhold du bryr deg om i nyhetsstrømmen din. Foto: DADO RUVIC/NTB scanpix

Nå endrer Facebook nyhetsstrømmen igjen

Nå trenger du hverken å like eller dele i nyhetsstrømmen for å få mer av det samme.

Den sosiale mediegiganten har annonsert at de er i ferd med å gjøre endringer i måten nyhetsstrømmen tilpasser seg brukerne på.

Nå behøver du ikke lenger like, dele eller kommentere en post for at Facebook skal skjønne hva du foretrekker og vil ha mer av. Faktorer som så langt har veid tungt når Facebook oppdaterer nyhetsstrømmen din.

Endringen i den sagnomsuste algoritmen skal ifølge Facebook ta mer høyde for hvor mye tid du bruker på en enkeltpost, uavhengig om du liker, deler eller kommenterer den.

Tidsbruk vektes tyngre

Eller som Facebook skriver på sin offisielle blogg, brukerundersøkelser viser at bare fordi man ikke liker, kommenterer eller deler en post i nyhetsstrømmen, så betyr ikke det nødvendigvis at den ikke er interessant for brukeren.

«Det kan være at man for eksempel ønsker informasjon om alvorlige hendelser uten at man ønsker å kommentere eller dele… Eller du bruker tid på å lese en diskusjon som har brutt ut i kommentarfeltet til en sak, uten at du selv ønsker å involvere deg.»

Basert på det faktum at du ikke skrollet rett forbi en post og at den var på skjermen lenger enn andre saker i nyhetsstrømmen, antar Facebook at det var noe du fant interessant, og vil følgelig begynne prioritere tilsvarende innhold i strømmen din.

— Helt strålende

Astrid Valen-Utvik er ekspert på sosiale medier. Foto: Valen-Utvik

Sosiale medier-rådgiverAstrid Valen-Utviksynes endringen er helt strålende, og viser til at mange har Facebook-sider hvor hovedformålet ikke er å selge et produkt eller en tjeneste, og hvor det ikke er like naturlig at folk liker eller kommenterer det som legges ut.

— Det kan være virksomheter som har opplysningsplikt, og informasjon folk synes er nyttig å få, men som det ikke er like naturlig å like eller kommentere, sier Valen-Utvik.

Hun peker også på innlegg av mer kontroversiell art, hvor man ikke har lyst til å like eller kommentere fordi man da sender det ut til sine venner og bekjente i nyhetsstrømmen.

- Det er ikke nødvendigvis alt man vil vedkjenne seg å være interessert i ovenfor sine venner og kjente.

Les også: Nå skal vi være anonyme på sosiale medier igjen

Kommentar: En like på Facebook betyr synlighet. Hva betyr det for sakene som er vanskelige å like?

Ingen fasit

Valen-Utvik mener endringen viser at det ikke finnes noen fasit for hva som er riktig lengde på en Facebook-tekst, men at det handler om å engasjere følgerne nok til at de får med seg innlegget ditt og at de får en verdi innholdet du skaper.

— Jeg tenker at dette «fristiller» kommunikatørene litt fra bestemte regler om X antall tegn som oppskriften på den mest optimale Facebook-post, og jeg tror Facebook gjør endringen for å få oss markedsførere til å kommunisere annerledes i deres kanal, sier Valen-Utvik.

- Er du overrasket at Facebook ikke allerede vekter tidsbruk?

— Nei, ikke veldig, men jeg er heller ikke helt sikker på at de ikke gjør det. Om de har hatt dette i betraktning allerede, så har de kanskje strammet inn med denne oppdateringen, dvs. gitt tidsbruk større vekting blant de over 100.000 ulike faktorene Facebook bruker ifølge deres offisielle kursholder og samarbeidspartner, Mari Smith.

Facebook hevder at justeringen ikke vil medføre signifikante endringer av måten saker distribueres på. Det tror heller ikke Valen-Utvik.

Følg oss på Twitter og Facebook: @GeirAmundsen, @RIKSdigital og Facebook

Mer om facebook:

Og annet om sosiale medier: