I sin jakt på å optimalisere nyhetsstrømmen slik at den viser innhold som brukene bryr seg om og vil ha, har Facebook gjort flere endringer, skriver produktsjef Max Eurlenstein på Facebooks offisielle blogg.

Sammen med forsker på brukeropplevelser, Lauren Scissors, understreker han at er det er den gode miksen, blandingen av innhold fra henholdsvis venner, medier og sider man følger, som er målet.

Selv om nyheter er viktig, viser brukerundersøkelser Facebook har gjort at mange er redd for å gå glipp av viktige oppdateringer fra Facebook-venner de bryr seg om. Dette er spesielt utfordrende for de med mange Facebook-kontakter.

— For å unngå at innhold postet direkte av viktige Facebook-venner, som bilder, videoer, statusoppdateringer og lenker, vil disse nå komme høyere opp i nyhetsstrømmen, sier Eurlenstein.

Hvis du liker å lese nyheter eller følge med på sider du følger, vil du ifølge Eurlenstein fortsatt se dette i nyhetsstrømmen.

- Denne oppdateringen prøver å få til den riktige balansen av innhold for hver enkelt bruker.

Mindre viktig hva venner liker

Men ikke alt venner foretar seg er like populært å få servert i nyhetsstrømmen.

Facebook har angivelig fått mange tilbakemeldinger på at folk ikke liker å få meldinger når venner liker eller kommenter en post, og vil med den nye oppdateringen legge disse lenger ned eller fjerne dem helt fra nyhetsstrømmen.

Det vil også få konsekvenser for mediehus og komersielle aktører.

En annen endring verdt å merke seg er at Facebook i motsetning til tidligere nå åpner for flere poster på rad fra samme avsender. Med det ønsker man å sikre at brukere som får lite innhold, ikke skal oppleve at nyhetsstrømmen «går tom».

Forskjellene kan bli store

I blogginnlegget er Facebook og Eurlenstein tydelige på at endringene vil innebære at distribusjonen vil variere, og visse tilfeller medføre dårligere rekkevidde og mindre trafikk tilbake til egen side.

Det siste bør muligens bekymre tradisjonelle medier som ifølge Facebook har opplevd en dobling av trafikk fra Facebook tilbake til sine egne nettsider det siste halvannet året.

— Brukerne vinner

Thomas Moen som er ekspert på sosiale medier og daglig leder i United Bloggers International, er positiv til endringene.

— Facebook har skjønt at de de må videreutvikle produktet sitt for å være relevante og holde på brukerne. Med de nye endringene får vi forhåpentligvis mindre av dårlige markedsføringstriks og tulleting i nyhetsstrømmen, som ikke minst mange norske bedrifter holder på med.

Moen tror endringene vil være en fordel for de beste, enten de publiserer nyheter eller formidler kommersielle budskap.

— Det betyr at Facebook-brukerne blir vinnerne med mer relevant innhold i nyhetsstrømmen.

Følg oss på Twitter og Meerkat: @GeirAmundsenog@RIKSdigital

Les også: