Er du en av dem som synes Facebooks «tommel opp» ikke alltid passer seg å bruke, som for eksempel å skulle «like» en tragisk hendelse?

Da kan du se frem til at tommelen snart får følge av fem emojis inspirerte reaksjonssymboler, eller «Reactions» som Facebook kaller det.

I forbindelse med fremleggelsen av årsregnskapet for 2105, bekreftet Facebook-sjef Mark Zuckerberg at den såkalte Reactions-funksjonen som siden i høst har vært testet ut i blant annet Spania, Irland og Portugal, snart vil bli lansert i en rekke land, skriver BBC.

Målet med å supplere dagens liker-knapp med de fem nye reaksjonene kjærlighet, haha, wow, trist og sint , er å gi brukerne muligheten til å uttrykke følelser på en mer presis og realistisk måte.

Hva synes du om de nye reaksjonene? Stem nederst i saken.

Fått med deg denne funksjonen?

Lang prosess

FJERNET: "Yay"-symbolet skal være droppet fordi Facebook var usikre på om alle forstod det likt.

I et intervju med Bloomberg sier Facebooks Chris Cox, som har hatt ansvaret for utviklingen av Reactoins, at det ikke er første gang man har sett på muligheten for å erstsatte eller supplere den ikoniske liker-knappen, men at det først var med Reactions at man følte man hadde noe som var verdt å teste ut på brukerne.En «tommel ned» eller ikke-like-knapp, slik mange har etterspurt, slo man angivelig fort fra seg.

Cox forteller at Reactions største prøve så langt, var under terroristangrepene i Paris i november.

— Brukerne i testlandene hadde muligheten til å bruke noe annet en liker-knapper, og de gjorde det. Det føltes annerledes å bruke Facebook den dagen, sier Cox.

Liker du serie?

Økte muligheter for annonsører og media

Flere markedsførere BBC har snakket med viser til at de nye Reactions-symbolene vil gi annonsørene langt mer finmaskede data om hva brukerne føler og oppfatter ting. Vel og merke hvis de oppfattes som relevante.

Facebook har i så måte valgt å droppe «yay»-symbolet da man fryktet at det ville bli oppfattet for ulikt rundt om i verden.

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen,mener terskelen for å bruke liker-knappen er ekstremt lav, og at det å kunne gi uttrykk for andre følelser med kun et knappetrykk vil berike brukeropplevelsen og kommunikasjonen på Facebook.

— Jeg er både spent på og positiv til «Reactions» og de økte mulighetene det gir merkevarer og nettaviser til å måle effekten og av det de legger ut, uttalte Nygård-Hansen i forbindelse med at Facebook startet å teste Reactions.

Les mer om Facebook og sosiale medier: